Majdnem autómentes lesz Bécs belvárosa

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Új közlekedési koncepciót fogadtak el Bécsben, amely a belváros forgalomcsillapításáról rendelkezik, így Bécs lesz az első olyan nagyváros német nyelvterületen, ahol tehermentesítik a belvárost, vagyis a lehető legtöbb autót tiltják ki onnan – közölte csütörtökön a bécsi külképviseleti iroda. Az osztrák főváros ezzel újabb lépést tett a fenntartható és klímabarát közlekedés felé, és még közelebb jutott ahhoz, hogy klímavédelmi mintavárossá váljon – írták.

A döntést hosszas egyeztetés előzte meg az 1. kerületi polgárokkal és a vezetőkkel, mert olyan megoldásra törekedtek, amely a lehető legtöbb ember javát szolgálja. Bécs belvárosába a forgalomszámlálási adatok szerint napi 17 ezer jármű hajt be, és már eddig is voltak olyan járművek, például teherautók, buszok, amelyek csak korlátozások mellett, vagy egyáltalán nem közlekedhettek a belső kerületben.

Az osztrák közszolgálati ORF a döntés hátteréről azt írta, hogy a főpolgármester a sajtóból értesült a tervről, amely a zöldpárti Birgit Hebein és az osztrák néppári Markus Figl, a kerület vezetőjének nevéhez fűződik. A háttérben hosszú ideje zajló egyeztetéseket a jelek szerint felgyorsította, hogy a Kronen Zeitung múlt vasárnapi cikkében felfedte a terveket. A radikális jobboldali Osztrák Szabadságpárt a munkahelyeket félti az ötlettől, szerintük a koronavírus már így is elintézte a turizmust, a helyi üzleteknek pedig az autómentesítés adhatja meg a kegyelemdöfést.

A közlemény szerint a forgalomcsillapított belváros koncepciója még az őszi önkormányzati választások előtt megvalósul, de az ORF a hét elején még azt írta, egyelőre vita tárgya, hogy még a nyáron, vagy lassan és megfontoltan, akár az őszi választások után vezessék be az intézkedést.

Fotó: Schaub-Walzer / PID

Szabályok és kivételek

A járműforgalmi tilalom alól mentesülnek többek között a belvárosi, vagyis az 1. kerületi lakosok és a fogyatékossággal élők, valamint nem vonatkozik a közösségi közlekedési járművekre, taxikra és azokra, akik olyan időpontokban is dolgoznak az első kerületben, amikor már nem lehet tömegközlekedni – például rendőrök, orvosok. Az ORF szerint összesen 27 lehetséges kivételről állapodtak meg a döntéshozók. Kerékpározni természetesen továbbra is szabad.

Az intézkedés elsősorban az átmenő forgalmat kívánja csökkenteni; ha minden a terv szerint megy, itt akár 30 százalékos mínusz is elérhető, ami nagyban hozzájárul majd a károsanyag-kibocsátás visszaszorításához és a zajszennyezés csökkentéséhez a belvárosban. 

Ugyanilyen fontos azonban, hogy a helyieknek több parkolóhely áll majd rendelkezésre a környéken, ugyanakkor összességében csökken a parkoló autók száma, és nő a szabadon felhasználható tér. 

Nemrég arról is határoztak Bécsben a nyári hőhullámokra készülve, hogy a 4 állandó mellé további 18 ideiglenes klimatizált utcát hoznak létre Bécs több kerületében. Ezeken a közterületeken környezetbarát megoldásokkal ellensúlyozzák a városi hőszigetjelenséget, és ezek közé tartozik az is, hogy a kérdéses utcákból kitiltják az autóforgalmat.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: