A nyolcvanas évek óta először újra lenyomta a vinyl a cédét Amerikában

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

1986 óta először lépték túl a vinyleladások a cédéeladásokat az Egyesült Államokban. Már 2018-ban is jóval dinamikusabban nőttek a patinás analóg adathordozó eladásából származó bevételek az USA-ban, mint az elavult digitális formátumból kitermelt pénzek, de a 2019-es adat arra utal, hogy már bőven nem csak nosztalgiából vásárolnak vinyl lemezeket a zenerajongók.

A tavalyi zeneeladásokból 232,1 millió dollárral részesültek a vinyllemezek, míg a cédék 129,9 millió dollárral – írta a CNN az Amerikai Hanglemezipari Szövetség adataira hivatkozva. 

A valaha egyeduralmat élvező vinyl lemezek eladásait a kazetta és később a cédé népszerűsége csökkentette, de már 2005 óta újra folyamatosan nő a részesedésük a hanghordozók eladásaiból. Ami az idei év első felét illeti, a vinyleladások 4 százalékkal nőttek az előző évihez képest, míg a cédékből származó bevétel 48 százalékkal csökkent. Hogy miért olyan népszerű újra ez a formátum, annak számos oka lehet, de biztosan szerepet játszik be a szép hangzás, a lemez lejátszásának rituáléja – ami tökéletes ellentéte annak, amikor az ember munka közben spotifyozik –, illetve az is, hogy megfelelő kezelés mellett tartósabbnak bizonyul, mint a cédé.

A járvány mellett is növelte bevételeit az amerikai zeneipar

A zeneipar bevételeinek idei alakulása jól tükrözi a járványhelyzetet: az online kereskedelem vitte a prímt, míg a fizikai eladások 23 százalékkal, 376 millió dollárra csökkentek az első félévben. A koncertbevételek és a zeneboltok forgalma lényegében eltűnt a tortából, de miközben a személyes fogyasztás gyakorlatilag megszűnt, a streamelésből származó bevételek folytatták a növekedést.

A szegmens három fő bevételi formában termeli a bevételeket: a fizetős streamelés, a hirdetésekből finanszírozott streamelés, valamint a streaming rádiók piaca egyaránt növekedett, bevételeik összesen 12 százalékkal haladták meg az év első hat hónapjában az előző év azonos időszakában mért forgalmat, és elérték a 4,8 milliárd dollárt. Egyértelműen gyarapodott azoknak a tábora, akik szívesen fizetnek a legális zene streameléséért: a fizetős szolgáltatóknál, például a Spotifynál és az Apple Musicnál 24 százalékkal nőtt az előfizetők száma. A stremaing szektor egyértelműen dominálja a piacot, a zeneipar bevételeinek 85 százaléka innen származik.

A zeneipari bevételek nagyrészt a zenestreamelésnek köszönhetően nőttek 5,6 százalékkal, 5,7 milliárd dollárra 2020 első felében.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: