Eddig sosem látott ásványtípust azonosítottak egy vulkánkitörés helyén

Egy orosz kutatócsoport eddig ismeretlen ásványfajtát fedezett fel a Kamcsatka-félszigeti Tolbacsik vulkán közelében. Az élénk türkizkék színű kristályos anyagot az ásványt felfedező kutatócsoport petrovitnak nevezte el.

A Szentpétervári Állami Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint a petrovit (Na10CaCu2(SO4)8) egy újfajta szulfát-ásvány, amelyet a Tolbacsik kitörésének második kúpján fedeztek föl. Az ásvány táblázatos kristályok gömb alakú aggregátumaként, jellemzően gázos zárványokkal jelenik meg a természetben, maximum 0,2 milliméteres nagyságban.

photo_camera A petrovit a természetben legfeljebb 0,2 milliméteres nagyságú kristályként fordul elő. Fotó: Szentpétervári Állami Egyetem, Oroszország

A Tolbacsik tűzhányó kitörései több ezer évre nyúlnak vissza, de (emberi léptékkel mérve) nem különösebben aktív. Az elmúlt évtizedekben két jelentősebb kitörési periódusa volt:: az 1975-1976-ig tartó, úgynevezett nagy tolbacsiki hasadékkitörés, illetve egy kisebb kitöréssorozat 2012 és 2013 között.

A kitörések számos kúpot téptek a vulkanikus komplexumba, így megnyíltak az addig elérhetetlen sziklás rétegek. Azóta kiderült, hogy a furamolák (a földkérgi nyílások, amiken keresztül a több száz Celsius-fokos gőzök és gázok a felszínre törnek) hozzájárultak a sziklás rétegek gazdag ásványképződéséhez: a Tobalcsik nagyjából 130, csak ezen a helyen előforduló ásványt alakított ki.

A friss tanulmány alapjául szolgáló petrovitot 2000-ben fedezték föl, vagyis még az 1975-ös kitörésből származhatott. A mintákat akkor félretették egy későbbi analízishez. Azóta rájöttek, hogy a petrovit kristályszerkezetéhez foghatót korábban csak nagyon keveset láttunk. A petrovit kristályszerkezetében lévő rézatomhoz szokatlan elrendezésben kapcsolódik hét oxigénatom. Ilyet korábban csak a saranchinaite nevű ásványnál figyeltek meg, amit ugyancsak a Szentpétervári Állami Egyetem kutatói azonosítottak.

Az oxigén, a nátrium, a kén és a réz szokatlan kombinációja alapján az ásványt felfedező kutatócsoport feltételezi, hogy a petrovitnak fontos alkalmazási területei lehetnek az anyagkutatásban, az eredményeket pedig felhasználhatják elektronikus eszközök és új típusú akkumulátorok fejlesztése során.