Miért akarja megismerni az érzelmeinket a Spotify?
Beszédhangelemző technológiát szabadalmaztatott a világ legnépszerűbb zenei platformja, a Spotify. A szabadalmi kérelmet még 2018-ban nyújtották be, de csak idén januárban fogadták el és mutatták be a beszédfelismerő technológia működését. A hangelemző algoritmus felmérheti a felhasználó hangulatát, és az érzelmi állapotát, nemét és korát figyelembe véve olyan dalválogatást állít össze, ami a legjobban illik az ízlésünkhöz és a lelkiállapotunkhoz.
„Gyakran előfordul, hogy egy médiaszolgáltató alkalmazáshoz olyan funkciók társulnak, amik személyre szabott ajánlásokat kínálnak a felhasználónak.”
– indokolta a Spotify az új technológia bevezetésének okát. Elmondásuk szerint a ma használt, a felhasználó ízlésének felmérésére irányuló megközelítés nem elég hatékony. Ezek ugyanis a felhasználó türelmére apellálnak, amikor azt követelik tőle, hogy válaszoljon az életkorára, a nemére és a kedvenc bandájára vonatkozó kérdésekre.
A szabadalom szerint a beszédfelismerő technológia a hangunk alapján begyűjthetné az életkorra és nemre vonatkozó információkat, a beszédstílus kontextusának vizsgálatával pedig az is megállapítható lenne, hogy a hangja alapján a felhasználó dühös, boldog, szomorú vagy semleges volt-e.
„Szeretnénk leszögezni, hogy az érzelmek, a biológiai nem, a kor és az akcentus metaadat-kategóriáit csak példákként használtuk, de ezek más osztályozási és jellemzési módszerekkel is helyettesíthetők.”
– olvasható a szabadalmi beadványban. A Spotify-nak csakugyan vannak más módszerei, amikkel megismerhetik a felhasználó zenei ízlését: erről árulkodik a korábban lejátszott dalok listája, a dalok hossza, a zenehallgatás időpontja és időtartama, vagy éppen a dalok ütemmutatója. Ezek a metaadatok nagy segítséget nyújtanak a Spotify-nak abban, hogy még nálunk is jobban kiismerjék a zenei ízlésünket.
Karaoke és személyiségteszt
A Spotify folyamatosan kutatja az új technológiák felhasználási területeit. Tavaly szeptemberben szabadalmaztattak egy karaoke-szerű funkciót, ami a saját hangunkkal helyettesíti egy dal vokálját. A héten jóváhagyták a médiatartalom-választásért felelős motor bevezetését, ami a futás sebességéhez igazítja a hallgatott zene tempóját. Tavaly átfogó tanulmányt készítettek a személyiségjegyek zenei ízlésre gyakorolt hatásairól.
„Azok, akik a teszten lelkiismeretesebbnek bizonyultak, inkább egy szűk időintervallumba szorították a napi zenehallgatást. Ugyanakkor azok, akik introvertáltnak vallották magukat, általában jobban elmélyedtek egy művész diszkográfiájában, és több dalt hallgattak meg a felfedezett előadóktól.”
– összegezte a tapasztalatokat a Spotify kutatás-fejlesztési részlege.
A 320 milliós felhasználóbázissal bíró Spotify egy olyan szabadalommal is rendelkezik, amivel (többek között) az imént említett kutatás eredményeit profilalkotásra is használhatnák: az ajánlórendszer a becsatornázott adatok alapján felmérhetné a felhasználó ízlését és hangulatát, és ennek megfelelő zenékkel, podcastekkel és reklámokkal bombázhatná.
A szabadalmi dokumentumok alapján a beszédfelismerő technológiát arra is lehetne használni, hogy a rendszer a felhasználó lelkiállapotához legjobban illő tónusban szólaljon meg. Aki hajlamos az extraverzióra, valószínűleg jobban értékeli majd a derűs, hangos és izgalmas hangszíneket, mint a csöndes introvertáltak.
Bár az ilyen szintű megfigyelési és elemzési képesség ijesztőnek tűnhet, a Spotify sietett leszögezni, hogy a saját kutatóik is arra figyelmeztették őket, hogy az etikai következmények figyelembe vétele nélkül ne vezessenek be ilyen szolgáltatásokat.
„Belátjuk, hogy az emberek digitális történelme rendkívül személyes és érzékeny. Ezért abból kell kiindulnunk, hogy ez milyen visszaélésekre ad lehetőséget – akár azáltal is, hogy hozzájuk tudunk férni. De minden jövőbeni kutatást és felhasználási célt vissza fogunk utasítani, amik sértik az adathasználat etikai normáit, és nem kínálnak transzparens adatvédelmi irányelveket a felhasználóknak.”
– olvasható a Spotify tanulmányában.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: