Exobolygó helyett valami egészen szokatlan objektumra bukkant a TESS

2022.01.04. · tudomány

A Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ vezette, mások mellett Borkovits Tamást, a Pécsi Tudományegyetem csillagászát is a soraiba tudó, népes nemzetközi kutatócsoport az exobolygók kutatását végző TESS műhold adatait elemezve különleges objekumot fedezett fel egy a Földtől 2300 fényévre lévő csillagrendszerben – adta hírűl a Science Alert.

A kutatók az Astronomical Journal folyóiratban publikált tanulmánya szerint az amerikai űrhivatal, a NASA több mint három éve pályára állított műholdjának adatsorait elemző mesterségesintelligencia-alkalmazás bukkant rá az utóbb TIC 400799224 néven lajstromozott objektumra, amelyről a csillagászok kiderítették, hogy sem bolygó, sem pedig aszteroida nem lehet.

Középen a TIC 400799224 objektum
photo_camera Középen a TIC 400799224 objektum Forrás: The Astronomical Journal

A csillagászok a TIC 400799224-et különböző eszközökkel vizsgálták, köztük olyanokkal, amelyek régebb óta térképezik az égboltot, mint amióta a TESS működik. Megállapították, hogy az objektum valószínűleg kettős rendszer, amelyben az egyik csillag 19,77 napos periódussal pulzál, valószínűleg egy keringő égitest miatt, amely időszakosan a csillagot a Földről nézve elfedő porfelhőket bocsát ki. Szokatlan ugyanakkor, hogy miközben a periodicitás változatlan, a porfedések alakja, mélysége és időtartama rendszertelen, és a Földről nézve csak az idő egyharmadában vagy annál is kevesebbszer észlelhetők.

A kutatók szerint a kibocsátott por mennyisége miatt a keringő égitestnek leginkább egy olyan széteső objektumnak kellene lennie mint a Naprendszerben a Ceres aszteroida. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy az objektum megfigyelése óta eltelt hat év alatt a periodicitás és a port kibocsátó objektum is változatlan maradt. A kutatócsoport folytatja a TIC 400799224 megfigyelését.