Távoli holdak születéséről készített képeket a chilei ALMA teleszkóprendszer

2021.07.22. · tudomány

A csillagászok ma már több mint 4000 exobolygót ismernek, és a galaxisunkban valószínűleg még több milliárd planéta kering a csillagja körül, amiket feltehetően még nagyságrendekkel több hold kísér. Exoholdat azonban eddig még nem sikerült felfedezni, bár több olyan jelenséget figyeltek már meg, amelyek ha nem is egyértelműen, de holdak viselkedését idézik.

Most egy ennél is meggyőzőbb érvvel álltak elő az Európai Déli Obszervatórium (ESO) kutatói: a chilei Atacama-sivatagban található, 66 rádiótávcsőből álló ALMA (Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat) rendszerével egy olyan jelenségről készítettek képet egy távoli csillagrendszerből, ami hold vagy holdak formálódására utal.

A Földtől körülbeül 370 fényévre található PDS 70 egy fiatal bolygórendszer, mindössze 10 millió éves, és összesen kettő protoplanéta, vagyis még formálódó bolygó kering benne a központi csillag körül. 2018-ban sikerült róla először képeket készíteni, akkor figyelték meg, hogy egy bolygó (PDS 70b) kering a fiatal csillagok körül kialakuló protoplanetáris korong rései között. A bolygók az ebben a korongban terjengő gázokból és szilárd részecskékből épülnek fel, majd utat törnek maguknak a keringésük során. Később egy újabb bolygót (PDS 70c) is találtak – mindkettő a Jupiternél is sokkal nagyobb gázóriás.

photo_camera A PDS 70 rendszer, a központi csillaggal, az azt körülvevő protoplanetáris koronggal, és a csillagtól jobbra az egyik bolygójával, a PDS 70c-vel Fotó: HANDOUT/AFP

A kutatók folyamatosan szemmel tartották a bolygórendszert, és 2020-ban felfedeztek egy olyan formálódó égitestet, ami a PDS 70c bolygót kíséri. Az egyelőre egy porból álló korong formájában lekapott holdkezdemény képe akár több holdat is takarhat, de az ALMA által elérhető felbontásból ez nem derül ki.

A PDS 70 példátlan lehetőséget nyújt az adatokra éhes csillagászoknak a bolygó- és holdképződési elméletek tesztelésére. A felvételek és az adatok alapján a PDS 70c körül keringő porkorong átmérője akkora, mint a Föld és a Nap közötti távolság, a tömegéből pedig három, a mi Holdunkéval megegyező tömegű hold is kialakulhat. A szakértők szerint a várakozásoknak megfelelő adatok egyelőre azt mutatják, hogy a bolygót kísérő korong képe valóban egy vagy több hold születését jelzi.

photo_camera A PDS 70c bolygó (a legfényesebb pont) körül formálódó korong egy vagy több hold születését jelzi Fotó: HANDOUT/AFP

A csillagászoknak további reménykedésre ad okot az ESO új, 39 méter átmérőjű Rendkívül Nagy Távcső (ELT) projektje, amelynek eszközei jelenleg is épülnek Chilében, és amely 2027-ben elkezdheti a még élesebb, még részletesebb képek készítését az olyan távoli bolygórendszerekről, mint a PDS 70.