Leonardo DiCaprióról neveztek el egy új, súlyosan veszélyeztetett fafajt

2022.01.06. · tudomány

A környezetvédelmi tevékenységeiről is ismert színész, Leonardo DiCaprio után kapta a nevét egy, a tudomány előtt eddig ismeretlen fafaj, amely így az Uvariopsis dicaprio nevet viseli. Ez a fa kizárólag az elképesztően gazdag biodiverzitásáról ismert kameruni erdőkben nő.

A brit Királyi Botanikus Kertek tudósai azt mondják, azért akartak tisztelegni a színész előtt, mert segített megmenteni a kameruni Ebo esőerdőt a fakitermeléstől. A kutatók és a környezetvédők hevesen tiltakoztak, amikor kiderült, Közép-Afrika egyik legnagyobb, viszonylag érintetlen esőerdejének egy részét át akarják adni a fakitermelőknek. Az erdő az őslakos banen törzs, valamint számos egyedülálló állat- és növényfaj élőhelye, több veszélyeztetett gorillának, csimpánznak és erdei elefántnak ad otthont.

Miután nemzetközi szakértők levelet írtak a kameruni kormánynak a fakitermelés megelőzésének céljából, DiCaprio is felkarolta az ügyet, így a közösségi médiában több millió követőjéhez jutott el a kampány. A kormány ezután visszavonta a fakitermelésre engedélyezésére vonatkozó terveket, bár az erdőt hivatalosan még nem nyilvánították nemzeti parkká, ami a kérvényezők legfőbb célja.

Az Uvariopsis dicaprio
photo_camera Az Uvariopsis dicaprio Fotó: Lorna MacKinnon

A DiCaprio-fa az első olyan, 2022-ben felfedezett növény, amelynek a Királyi Botanikus Kertek Kew Gardensben található központjának kutatói adtak nevet azzal, hogy a PeerJ című folyóiratban írták le a fajt. A Cananga nemzetséghez tartozó trópusi örökzöld fa törzsén fényes, sárga virágok nőnek, és mivel eddig csak az erdő egy kis területén találták meg, egyből a súlyosan veszélyeztetett fajok közé sorolták.