Havonta egymillió galaxist katalogizál az arizonai csillagfürkész spektroszkóp

2022.01.17. · tudomány

Még csak hét hónapja startolt el a küldetése, de máris a világegyetem legrészletesebb háromdimenziós térképét rajzolta fel a világűr, azon belül is a sötét energia elemzésére fejlesztett DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument). Az arizonai Kitt Peak obszervatórium távoli galaxisokat vizsgáló spektroszkópja eddig összesen 7,5 millió galaxist rakott a világ eddigi legrészletesebb 3D űrtérképére. A küldetése végére, 2026-ra összesen 35 millió galaxist kell feltérképeznie.

A világegyetem CT-felvétele
photo_camera A világegyetem CT-felvétele Fotó: D. Schlegel/Berkeley Lab/DESI

Az eddigi legambíciózusabb hasonló projektben 30 intézmény száz tudósa 20 év alatt négymillió galaxis és szuperfényes kvazár adatait elemezve rajzolt 3D-térképet a világegyetemről, és már ezt is úgy értékelték, hogy sikerült feldolgozniuk „az univerzum tágulásának [közel] teljes történetét”. Akkor a kutatók egészen addig tudtak visszamenni az időben, amikor még mindössze 380 ezer éves volt a világmindenség. Modelljükkel bizonyították, hogy az univerzum tágulása egy ponton gyorsulni kezdett, és ez a folyamat máig tart. A kozmológusok szerint ez az ismeretlen eredetű sötét energia jelenlétének tudható be.

A DESI mintegy ötezer optikai egységből, afféle miniteleszkópokból áll, melyek mindegyike robotizált és nagyjából 20 percenként készít egy felvételt egy-egy galaxisról. Egy adott pillanatban ötezer galaxis fénye alapján gyűjt adatokat. Legfőbb feladata az univerzum egyre gyorsuló tágulásának vizsgálata, az adatok alapján méri és rögzíti az általa vizsgált galaxisok távolságát, illetve a távolság változását. Hatótávolsága tízmilliárd fényév, ami azt jelenti, hogy a tízmilliárd földi évvel ezelőtt útnak indult fényt is érzékelni tudja, vagyis jóval a Föld keletkezése előtti időről is gyűjthet információkat.

A spektroszkóp által gyűjtött adatoktól a kutatók azt várják, hogy segít majd megérteni a táguló univerzum, és ezzel a sötét energia törvényszerűségeit. A DESI adataiból első körben kétdimenziós csillagtérképet készítettek: hat éven át tízbillió képpontos részletességgel vázoltak fel több milliárd galaxist, amely nemcsak böngészhető, de keresni is lehet rajta, illetve kiemelhetők rajta különféle konstellációk és csillagok.