Holokausztkori medálokra bukkantak egy lengyelországi gázkamra közelében
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Egy háromfős régészcsoport a lengyelországi Sobiborban felfedezett három medált egy régi náci haláltábor gázkamrájának közelében. Az archeológusok szerint a medálok a holokauszt idején meggyilkolt áldozatokéi lehettek. Két medált annak a helynek a közelében találtak, ahol levetkőztették a gázkamrába küldött áldozatokat. A harmadikra a haláltáborhoz közeli tömegsírban bukkantak rá – jelentette az Israel Antiquites Authority (IAA).
Az eddigiekből kiderülhetett, hogy a medálokat nem egyszerre találták meg: nagyjából 10 évig tartott, mire mindhárom előkerült. Bár a medálok különbözők, mindegyiken a Tízparancsolat kőtábláit tartó Mózes képel látható az egyik oldalon, illetve a Sema Jiszraél kezdetű ima a másikon. (Ez az az ima, amit a zsidók a hagyomány szerint elmondanak a haláluk előtt.)
A fém medálokba bekeretezett szavakat kézzel írták. Az elmúlt években a kutatók az egyes medálok eredetét is azonosították: az egyik az ukrajnai Lvivből, egy másik Lengyelországból, a harmadik Csehszlovákiából származik. A feltárásokat felügyelő Jorám Haimi, az IAA régésze elképzelhetőnek tartja, hogy a kelet-európai zsidók köreiben a medálok viselése a helyi tradíció része lehetett, de azt ő sem tudja, hogy honnan származhattak.
„Lehetséges, hogy a helyi zsidó közösségekben vagy a zsinagógákban osztogatták őket? Esetleg egyéni megrendelésre készültek? […] A medálok kutatása továbbra is zajlik, és mindenkit arra biztatnánk, hogy ha tudnak, osszanak meg velünk további részleteket.”
– mondta Haimi a LiveScience-nek.
A holokauszt idején haláltáborba került és ott meggyilkolt hatmillió áldozatból nagyjából 250 000 halt meg a sobibori koncentrációs táborban 1942 és 1943 között. Az áldozatok főleg lengyel zsidók voltak, akiket a Szovjetunió által megszállt területekről vittek el. Sobiborban is volt leágazása annak a vasútvonalnak, ami a foglyokat szállította a megsemmisítő táborokba.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
A múltfeldolgozás konfrontatív formája: meztelen fogócska a gázkamrában
Ismét botrányt keltett Artur Żmijewski lengyel képzőművész 1999-es videóműve, amelynek helyszíne egy egykori láger helyén működő holokauszt-múzeum gázkamrája. De miért került most újra elő ez a videó, és kicsoda Żmijewski, akinek művészi praxisát folyamatos, éles viták övezik?
Mi határozza meg a fényképek morális jelentését?
Susan Sontag szerint a fényképek önmagukban csak projekciós felületek, amelyeknek mi magunk adunk jelentést, Robert Adams viszont azt állítja, hogy a szép fénykép önmagában bír jelentéssel. Sontag szerint a fénykép morális értelemben inkább árt, mint használ, míg Adams amellett érvel, hogy a fénykép képes reményt nyújtani, és ezáltal pozitív morális jelentőségre tesz szert.
Kinyírnád a fél emberiséget, hogy megmentsd a másik felét?
Döntsön életről és halálról egy önjelölt világmegváltó, aki megígéri, hogy igazságos döntést hoz, vagy próbáljunk meg olyan közösségi döntést hozni, amely lehetőség szerint egy mindenki számára nyilvánosan igazolható eljárást követ?