A csernobili Atomik vodkákat gyártó cég a végsőkig kitart az ukrán termelők mellett

2022.03.28. · gazdaság

Az 1986-os erőműkatasztrófa óta az Atomik vodkák (valójában pálinkatípusú gyümölcspárlatok) az első olyan termékek, amelyek igazoltan csernobili alapanyagból készültek és kereskedelmi forgalomba is kerültek.

A Chernobyl Spirit Company nevű főzdét azok a kutatók alapították, akik a nukleáris baleset közvetlen környezetében az elmúlt három évtizedben mezőgazdasági kísérleteket végeztek, hogy kiderítsék, vajon lehet-e élelmiszert termelni a katasztrófa sújtotta régióban. Miután igazolták, hogy még az enyhén radioaktív gabonából is készíthető sugárzás mentes vodka, a helyi gyümölcstermesztőkkel szövetkezve belefogtak az alma-, körte- és szilvapárlatok gyártásába. (A nemzetközi forgalmazásban az amerikai élelmiszer-könyv definíciója alapján a gabonafélékből és burgonyából készítette mellett vodkának nevezhetők a gyümölcsökből desztillált alkoholos italok is.)

A szeszből befolyt profitot a cég az első pillanattól a zónában élők támogatására fordítja.

Csernobili párlatok
photo_camera Csernobili párlatok Fotó: atomikvodka

A február 24-én indított orosz katonai agresszió lenullázhatja a helyi mezőgazdasági termelés helyreállítására tett kísérleteket – állítja a BBC. A 35 éve a zónában kutató Jim Smith, a Portsmouthi Egyetem környezettudomány-professzora, a szeszüzem alapítója szerint a megszállók felbecsülhetetlen károkat okoznak. Az orosz csapatok megsemmisítettek például az egyik olyan laboratóriumot, amely az élő környezet monitorozását végezte. A kutatói infrastruktúra lerombolásán túl az invázió a helyieket sem kíméli, a zabráló katonák kifosztják a helyi termelőket, visznek mindent visznek, amit érnek. Eközben a zónában emelkedik a káros sugárzás szintje, mert a tüzérségi támadások és a katonai járművek mozgása miatt a talajszint alatti radioaktív por újra a levegőbe kerül.

A csernobili gyümölcstermesztők abban bíznak, hogy a harcok a szüretre befejeződnek, de még nem tudni, hogy mekkora pusztítást okozott a brutális invázió. A szeszüzemet alapító kutatók addig azzal próbálnak segíteni, hogy a meglévő készletekből két új terméket piacra dobva, bevételeiket teljes egészében a helyiek támogatására fordítják.