Biológiai módszerekkel gyérítik a csípőszúnyogok lárváit a Duna és a Tisza mentén

2022.05.09. · tudomány

„A héten összesen 2170 hektárnyi vízfelületet kezelnek a szakemberek a szúnyoglárvák ellen alkalmazott biológiai készítménnyel. A következő napokban a Tisza alsó, Csongrád-Csanád megyei szakaszán légi úton, a Duna menti vizekbe autóról, a nehezen megközelíthető helyeken pedig háti permetezővel juttatják ki a lárvák ellen használt szert” – olvasható a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság hétfői közleményében.

A Szigetközben, Komárom környékén, Budapesten, a Csepel-szigeten és környékén, valamint Baja és Mohács környékén a Duna mentén elszórtan elhelyezkedő vízfoltokban földi módszerrel juttatják ki a biológiai készítményt.

A közlemény szerint a csapadékmentes tél és kora tavasz után április végére alakultak ki a csípőszúnyogok lárvái számára ideális tenyészőhelyek, az elmúlt két hétben a Tisza árterületén történt lárvagyérítés légi módszerrel, folyadékot és granulátumot juttattak ki a szakemberek.

A biológiai eljárás során a szúnyogok tenyészőhelyén egy baktérium által termelt, természetes fehérjét tartalmazó készítményt juttatnak a vízbe. Ez az anyag kizárólag a csípőszúnyogok lárváit pusztítja el, minden más élőlényre teljesen ártalmatlan.

Csípőszúnyoglárvák
photo_camera Csípőszúnyoglárvák Fotó: Wikipédia

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület korábbi összefoglalója szerint a szúnyogszelektív mikrobiológiai védekezéshez a Bacillus nembe tartozó talajlakó baktériumokra (Bacillus thuringiensis israelensis, Bacillus sphaericus) van szükség. Ezek a mikrobák a természetes életfolyamataik során olyan spórákat termelnek, melyeket a szúnyoglárvák elfogyasztanak. A spórákból az irtani kívánt szúnyogfajok lárváinak bélcsatornájában a fehérjebontás során olyan anyagok képződnek, amelyek megtámadják a bélbolyhok falát. Ennek következtében az emésztőcsatorna tartalma a testüregbe kerülve mérgezést, így a lárvák pusztulását okozza. A módszer előnye a nagyfokú szelektivitás, az, hogy az alkalmazási dózisok szigorú betartása mellet a többi vízi élőlényre nem ártalmas, a szárazföldi rovarokra pedig értelemszerűen nincs hatással.

A biológia metódus megelőzésként is felfogható, mert a szúnyoglárvákra és nem a kifejlett egyedekre hat, szemben a kémiai védekezéssel, amely a felnőtteket veszi célba, így egy hatékony irtás csak néhány napig érezhető, mert a vizekben már fejlődik a következő generáció.