Bionikus robothalak segíthetnek műanyagmentesíteni az óceánokat

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

A Nano Letters folyóiratban szerdán jelent meg az a tanulmány, amelynek szerzői nem kevesebbet állítanak, minthogy az általuk nanotechnológiával a természet mintáját követve megépített, öngyógyításra is képes mesterséges halak oldhatják meg a mikroműanyagok jelentette problémát a világtengerekben.

A brit Guardian beszámolója szerint a Szecsuáni Egyetem kutatói kifejlesztettek egy mindössze 13 milliméteres robothalat, amely a környezetétől eltérő fénytörési tulajdonságai miatt képes felkutatni a szennyező matériákat, de saját testfelületén – részben kémiai, részben elektrosztatikus módon – meg is köti azokat.

Egyes kagylók belső felületén kialakuló gyöngyházbevonathoz hasonlóan felépülő aprócska úszó robotok a mikroműanyagok begyűjtése mellett abban is jó szolgálatot tehetnek, hogy segíthetik a szennyezés összetételének és toxicitásának vizsgálatát.

A mikroműanyagokat saját testére ragasztó robothal a Nano Letters tanulmányho csatolt videómellékletek egyikébenForrás: Nano Letters

A kínai kutatók szerint saját robothalaik a természetes regenerációt imitáló  nanotechnológiai fejlesztéseknek köszönhetően képesek az öngyógyításra is. A tanulmány egyik meglepő állítása, hogy a prototípusok akár 89 százalékban is regenerálódnak fizikai sérüléseik után.