Sejtszerű robotok hatékonyan tisztították meg a tüdőgyulladástól egerek tüdejét

2022.09.30. · tudomány

Mikroszkopikus méretű, úszó robotok szállították az antibiotikumot egerek tüdejébe, hogy megszabadítsák a tüdőgyulladást okozó mikrobáktól, és az első kísérletek sikeresnek bizonyultak. Ezzel elképzelhetővé válhat, hogy az akár súlyos szövődményekkel járó, sőt akár halált okozó bakteriális tüdőgyulladást hasonló nanorobotokkal sikeresen kezeljenek a jövőben.

A Nature Materials folyóiratban szeptember végén megjelent tanulmány szerint a mikrorobotokat algasejtekből hozták létre, amelyeket antibiotikum-nanorészecskékkel fedtek be. Ezek a nanorészecskék apró polimergömbökből állnak, amelyeket a leggyakrabban előforduló fehérvérsejtek, a neutrofilek membránjaival vontak be. Ezek a membránok semlegesítik a baktériumok és a szervezet saját immunrendszere által létrehozott, gyulladásos molekulákat.

Az algasejtekre azért van szükség, hogy a tüdő belsejében biztosítani lehessen a nanorobotok mozgását, ugyanis a tudósok szerint ez a kulcsa a hatékony és célzott kezelés sikerének. Ezáltal a nanorobotok csökkentik a gyulladást, javítják a fertőzés elleni küzdelmet, és képesek pontosan oda szállítani a hatóanyagokat, ahol erre szükség van. Érdemes hozzátenni, hogy természetesen mind a nanorészecskék, mind az algasejtek lebomló anyagok.

Bár a technológia még nagyon kezdeti stádiumban van, az első kísérletek alapján ígéretesnek bizonyult a Pseudomonas aeruginosa baktérium ellen. A nanobotokkal az egerek tüdejébe juttatott antibiotikummal az állatokat sikerült meggyógyítani, míg az egyáltalán nem kezelt egerek három napon belül elpusztultak. Sőt, a kutatók azt is megállapították, hogy a mikrorobotokkal végzett kezelés hatékonyabb, mint az antibiotikumok intravénás beadása. Az injekciós dózisnak 3000-szer nagyobbnak kellett lennie, mint az algasejtekre csomagolt adagnak, hogy ugyanazt a hatást érhessék el.

Victor Nizet, a Kaliforniai Egyetem (San Diego) gyerekorvos-professzora és a tanulmány egyik társszerzője szerint az egereken végzett kísérletekből származó adatok alapján a mikrorobotok képesek lehetnek arra, hogy javítsák az antibiotikumok célba érési hatékonyságát, és így több patogénnel végezhetnek, és több páciens életét menthetik meg.

Joseph Wang, az egyetem nanomérnöke szerint ezek az eredmények megmutatják, hogy a gyógyszerek célzott alkalmazása a mikroalgák aktív mozgásával párosítva javítják a terápiás hatékonyságot.