Tigriscápák segítségével tárják fel a tengerifűmezőket a Bahamák környékén

2022.11.07. · tudomány

Az óriási tigriscápák (Galeocerdo cuvier) veszélyes tengeri ragadozók, amelyek testhossza az öt métert is meghaladhatja. Trópusi és mérsékelt övi tengerekben, óceáni vizekben élnek, ezért döntött úgy a kanadai és amerikai tudósokból álló kutatócsoport, hogy ezeket az állatokat vonja be a Bahamák környékén található tengerifűmezők (Zostera) kiterjedésének vizsgálatába.

Az állatok hátúszójára kamerákat és nyomkövetőket szereltek, amik segítségével a tengerfenékről gyűjtöttek felvételeket. Ezek alapján a kutatócsoport megállapította, hogy a vizsgált terület lehet a világ legnagyobb tengerifűmezője, aminek kiterjedése a Karib-tenger vizeiben elérheti a 92 ezer négyzetkilométert is.

Az eredmények nemcsak a térség ökoszisztémájának vizsgálata szempontjából jelentősek, írja a Guardian. A Nature Communicationsben közzétett tanulmány szerint az új felfedezés több mint 40 százalékkal bővíti a globális ismert tengerifű-állományt. Ennek pontos méretéről azonban igen eltérő becsléseket ismerünk: 160 ezertől 1,6 millió négyzetkilométerig terjed a területük. Felmérésükben nehézséget jelent, hogy repülőgépekről és műholdakról főleg a kisebb mezőket nehéz azonosítani, illetve könnyű más növényekkel összekeverni az állományt.

Ezzel ellentétben a cápák testközelből képesek feltérképezni a tengerfenék növényvilágát, ráadásul mozgósításuk sokkal gazdaságosabb és egyszerűbb, mintha búvárokat küldenének a feladat elvégzésére. A tigriscápák mozgékonyak, sokat időznek a tengerifűmezőkön, és szinte megszakítás nélkül pásztázzák a tengert.

A kutatócápákat 2016 és 2020 között fogták ki biztonságos eljárással, majd hátúszóikra kamerát és nyomkövetőt rögzítettek. A hét cápa kb. 10 percet töltött a kutatókkal, majd visszaengedték őket a vízbe. A kamerákat úgy rögzítették, hogy hat óra elteltével leváljanak az uszonyokról, és a vízfelszínen lebegő szerkezeteket begyűjtötte a csapat.

A tengerifűrétek vizsgálatát a kutatócsoport azok megóvása miatt tartja kiemelkedően fontosnak. A cél, hogy elhelyezkedésük jobb megismerésével megóvják őket a károktól, mivel a tengerifű fontos szereplője a tengeri élővilágnak. Táplálékforrás, élőhely és a partok eróziója ellen is véd. Ugyanakkor a hajózás, a part menti munkálatok és a szélsőséges időjárás is rongálja az állományt, holott a tengerifűfélék épp a szén megkötésével segíthetnek a klímaváltozás fékezésében.