Tigriscápák segítségével tárják fel a tengerifűmezőket a Bahamák környékén

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Az óriási tigriscápák (Galeocerdo cuvier) veszélyes tengeri ragadozók, amelyek testhossza az öt métert is meghaladhatja. Trópusi és mérsékelt övi tengerekben, óceáni vizekben élnek, ezért döntött úgy a kanadai és amerikai tudósokból álló kutatócsoport, hogy ezeket az állatokat vonja be a Bahamák környékén található tengerifűmezők (Zostera) kiterjedésének vizsgálatába.

Az állatok hátúszójára kamerákat és nyomkövetőket szereltek, amik segítségével a tengerfenékről gyűjtöttek felvételeket. Ezek alapján a kutatócsoport megállapította, hogy a vizsgált terület lehet a világ legnagyobb tengerifűmezője, aminek kiterjedése a Karib-tenger vizeiben elérheti a 92 ezer négyzetkilométert is.

Az eredmények nemcsak a térség ökoszisztémájának vizsgálata szempontjából jelentősek, írja a Guardian. A Nature Communicationsben közzétett tanulmány szerint az új felfedezés több mint 40 százalékkal bővíti a globális ismert tengerifű-állományt. Ennek pontos méretéről azonban igen eltérő becsléseket ismerünk: 160 ezertől 1,6 millió négyzetkilométerig terjed a területük. Felmérésükben nehézséget jelent, hogy repülőgépekről és műholdakról főleg a kisebb mezőket nehéz azonosítani, illetve könnyű más növényekkel összekeverni az állományt.

Ezzel ellentétben a cápák testközelből képesek feltérképezni a tengerfenék növényvilágát, ráadásul mozgósításuk sokkal gazdaságosabb és egyszerűbb, mintha búvárokat küldenének a feladat elvégzésére. A tigriscápák mozgékonyak, sokat időznek a tengerifűmezőkön, és szinte megszakítás nélkül pásztázzák a tengert.

A kutatócápákat 2016 és 2020 között fogták ki biztonságos eljárással, majd hátúszóikra kamerát és nyomkövetőt rögzítettek. A hét cápa kb. 10 percet töltött a kutatókkal, majd visszaengedték őket a vízbe. A kamerákat úgy rögzítették, hogy hat óra elteltével leváljanak az uszonyokról, és a vízfelszínen lebegő szerkezeteket begyűjtötte a csapat.

A tengerifűrétek vizsgálatát a kutatócsoport azok megóvása miatt tartja kiemelkedően fontosnak. A cél, hogy elhelyezkedésük jobb megismerésével megóvják őket a károktól, mivel a tengerifű fontos szereplője a tengeri élővilágnak. Táplálékforrás, élőhely és a partok eróziója ellen is véd. Ugyanakkor a hajózás, a part menti munkálatok és a szélsőséges időjárás is rongálja az állományt, holott a tengerifűfélék épp a szén megkötésével segíthetnek a klímaváltozás fékezésében.