Magyar üstökösvadász fedezte fel a francia légtérben hétfőn hajnalban felrobbant kisbolygót

2023.02.13. · tudomány

Hétfőre virradó hajnalban egy meteor nappali világosságot okozva égett el a légkörbe érve Franciaország felett – jelentette február 13-án reggel az Időkép.

A Párizst bevilágító, Angliából is jól látható eseményt az a 2023 CX1 néven lajstromozott kisbolygó okozta, amelyet Sárneczky Krisztián, a Piszkéstetői Obszervatórium vezetője, a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézetének kutatási koordinátora fedezett fel 2022. február 12-én, pár órával korábban.

A Qubiten 2022-ben az Év emberének választott csillagász vasárnap este Sar2667 néven jelentette, hogy az 1 méternél alig nagyobb objektum pályája alapján Franciaország fölött lép be a Föld légkörébe. Az eredmény az alábbi Twitter-bejegyzésben megtekinthető.

A nemzetközileg elismert magyar csillagász eddig több mint 600 földközeli égitestet fedezett fel, a francia eget megvilágító pedig már a második olyan objektuma, amely belépett a Föld légkörébe.

A korábban Sar2667 néven számon tartott 2023 CX1 kisbolygó az észak-franciaországi légtérben 2023. február 13-án
photo_camera A korábban Sar2667 néven számon tartott 2023 CX1 kisbolygó tűzgömbje az észak-franciaországi légtérben 2023. február 13-án Fotó: cw/hey cutie

Kiss László, a Csillagászati Intézet igazgatója a felfedezés után nem sokkal Facebook-posztban gratulált kollégájának az eredményhez.

Sárneczky a 2000-es években dolgozott az ausztráliai Siding Spring Obszervatóriumban, majd a következő évtizedben a texasi McDonald Obszervatóriumban is. Az 1940-ben a Kulin György által a Svábhegyi Csillagvizsgálóból felfedezett 10258 Sárneczky kisbolygó 5 éve viseli a magyar csillagász nevét.