A zöld címke nem elég a fenntarthatósághoz

2023.03.21. · tudomány

A greenwashing (vagyis zöldre mosás) jellemző eljárás azoknak a nagyvállalatoknak a piaci gyakorlatában, amelyek tevékenysége megterhelő a környezet számára. Mindegy, hogy olajipari óriásokról vagy üdítőgyártókról van szó, a fenntarthatósági törekvések jelentőségének eltúlzása, a kitűzött célok rugalmas igazgatása vagy a fogyasztók megtévesztése bevett gyakorlatok annak érdekében, hogy a cég tudatosabbnak tűnjön.

A Másfélfok szerzője, Lehoczky Annamária, meteorológus, éghajlatkutató a Planet Tracker jelentése alapján összefoglalta azt a hat jellemző módszert, amit a vállalatok általában használnak, hogy tevékenységüket látszólag zöldebbé tegyék. Ezek nemcsak a fogyasztó érdekeit sértik, túl azon, hogy a bolygónak is jelentős károkat okoznak, hanem a tisztességes, valóban fenntarthatóságra törekvő vállalatokat is versenyhátrányba sodorhatják.

A Planet Tracker friss jelentésében úgy tekint a greenwashing technikákra, mint a görög mitológiából ismert hydrára. Ha egy fejét sikerül levágni, vagyis egy módszert sikerül lebuktatni, kettő nő a helyére.
photo_camera A Planet Tracker friss jelentésében úgy tekint a greenwashing technikákra, mint a görög mitológiából ismert hydrára. Ha egy fejét sikerül levágni, vagyis egy módszert sikerül lebuktatni, kettő nő a helyére. Fotó: Másfélfok/Planet Tracker

A Planet Tracker friss jelentése szerint a hat legfontosabb módszer a következő:

  • Zöld-tömörülés (greencrowding): Amikor egy hangzatos célokkal létrejött csoportosulás tagjává válik a cég, ami viszont lomha és a fenntarthatósági célok megvalósulását csak tovább lassítja, hogy a tempót nemhogy emeli, de tovább csökkenti a hasonló felfogású vállalatok tétlensége.
  • Zöld-reflektorfény (greenlighting): Azt jelenti, hogy a vállalat a zöld törekvéseit hangsúlyozza, legyenek azok bármennyire aprók. Közben pedig elterelik a figyelmet a környezetszennyezésről vagy a jelentős kibocsátásról.
  • Zöld-hárítás (greenshifting): Tipikus példája a fogyasztói felelősség hangsúlyozása. Bár vitathatatlan, hogy a fogyasztók tudatossága is elengedhetetlen a változáshoz, nem kompenzálhatják a nagyvállalati kibocsátást csupán tudatos fogyasztói szokásokkal.
  • Zöld-címkézés (greenlabelling): Klasszikus marketingfogás, ami a csomagolással, a megjelenéssel játszik. Általában alaptalanul címkéznek egy-egy terméket zöldnek vagy fenntarthatónak, viszont a teljes kampányt erre a többnyire hamis állításra építik fel.
  • Zöldre öblítés (greenrinsing): Ez kényelmes célok kitűzését jelenti. Vagyis a cégek annak megfelelően változtatják zöld vállalásaikat, hogy azok elérhetők legyenek számukra, ezáltal elmondhatják magukról, hogy teljesítették, amit megígértek.
  • Zöld-elhallgatás (greenhushing): A fenntarthatósági törekvések eltitkolása. Távolról szerénységnek is tűnhet, de a jelentés szerint inkább arról van szó, hogy a cégek, kormányok inkább hallgatással próbálják elkerülni az ellenőrzéseket és a felelősségre vonást.

A Másfélfok cikke teljes terjedelmében itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás