A tények és a bizonyító érvek a legkevésbé hatékony módszerek az összeesküvés-elméletek hívőivel szemben
Az írországi University College Cork (UCC) kutatói azt vizsgálták, hogy az egyre terjedő összeesküvés-elméletekben való hiedelmet milyen módszerekkel lehet potenciálisan leküzdeni – a szakértők arra jutottak, hogy a racionális érvek bevetése sem lehet elég hatékony eszköz az ilyen vitákban.
A PLOS One folyóiratban közölt tanulmány szerint összeesküvés-elméletnek számít az, amikor „fontos eseményeket hatalmas és rosszindulatú csoportok titkos összeesküvéseivel magyaráznak”, így példaként említik a Holdra szállásról szóló konteókat, vagy a covidvakcinákkal kapcsolatos, félelmet keltő elméleteket.
„Bár az alaptalan összeesküvés-elméletek ellen az az intuitív megoldás, hogy bemutatjuk az összeesküvés-magyarázatnak ellentmondó tényeket és érveket, kutatásunk azt mutatja, hogy ez a megközelítés a legkevésbé hatékony módszerek közé tartozik” – mondta Cian O'Mahony, a UCC alkalmazott pszichológiai tanszékének vezető kutatója.
A leghatékonyabbnak az a megközelítés mutatkozott, amikor az alanyokat kritikai gondolkodási készségekkel ismertették meg, mielőtt összeesküvés-elméleteket mutattak be nekik. Ez persze hosszas folyamat, és nem lehet csak úgy felhasználni egy mindennapi vita során: az alanyokat egy három hónapon át tartó tanfolyamnak vetették alá, amely során a tudományos bizonyítékok és az áltudományok közötti különbségekről tanulhattak.
Az egyéb megoldások közül csak néhány olyan volt, amely sikeresen leszerelte a konteóhívőket, de ezeknél is csak csekély eredményeket tudtak elérni: például amikor az adott ember empátiájára próbáltak apellálni, vagy amikor az össszeesküvés-elméletek követőinek kigúnyolása volt a választott módszer.
„Elemzésünk rávilágít arra, hogy az analitikus gondolkodás elősegítése és a kritikai gondolkodás képességének kifejezett tanítása a legígéretesebb eszköz az összeesküvés-hiedelmekkel szemben” – mondta O'Mahony, aki szerint ebben a harcban nincs csodafegyver.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: