Megérkeztek az első közeli képek a Mars titokzatos holdjáról, a Deimosról

2023.04.25. · tudomány

Kiváló minőségű képeket küldött a Hope szonda a Deimosról, a Mars kisebbik holdjáról. A szabálytalan alakú hold eredetéről a mai napig folyik a vita: az alakja inkább kisbolygóéra emlékeztet, ezért a csillagászok egy része úgy gondolja, hogy valóban egy kisbolygóról van szó, amit a Mars gravitációja fogott be.

A mostani felvételek alapján viszont úgy tűnik, hogy a Deimos hasonló anyagból állhat, mint a Mars felszíne, ez pedig amellett a hipotézis mellett szól, hogy a hold a bolygóból szakadhatott ki.

photo_camera A Deimos és a Mars Fotó: Emirates Mars Mission

A felvételeket az Egyesült Arab Emirátusok szondája, a Hope (más néven: Emirates Mars Mission, EMM) küldte vissza a Dubajban található Mohammed Bin Rashid Űrközpontba. A képeket a szonda március 10-én, az első elhaladása alkalmával készítette. A felfedezésekről Hessa Al Matroushi csillagász számolt be április 24-én, Bécsben.

Nem erre szánták

A Hope a sajátos, a csúcspontján a Mars felszíne fölött 40 ezer kilométerre is elérő pályája miatt képes képeket készíteni a Deimos árnyékos, a Marsról nem látható oldaláról, ugyanez a pálya az oka annak, hogy a másik hold, a Phobos megfigyelésére viszont nem alkalmas.

photo_camera A Deimos felszíne közelről Fotó: Emirates Mars Mission

A Hope eredetileg a Mars légkörét kutatja, a mostani vizsgálatokhoz a fedélzetén lévő mindhárom mérőműszer által rögzített adatokat felhasználták, így ultraibolya spektrométerrel, inframörös spektrométerrel is végeztek vizsgálatokat, a harmadik műszerrel, az EXI-vel (Emirates Exploration Imager) pedig nagy felbontású képeket készítettek.

A mérések alapján a Deimosról hiányzik az a szénben gazdag kőzet, ami a kisbolygókra jellemző, az anyaga jobban hasonlít a Marséra. Miután a Hope elvégezte azokat a méréseket, amelyek miatt a Marshoz küldték, a kutatók enyhén módosítottak a pályáján, hogy közelebb kerülhessen a Deimoshoz. A mostani elhaladás alkalmával a szonda 100 kilométeres távolságra közelítette meg a holdat.