A Hawking javasolta fekete lyuk oldhatja meg a kozmológiai egyik legnagyobb rejtélyét

2023.06.12. · tudomány

Egy nagy teljesítményű részecskegyorsítóban közel fénysebességre gyorsított proton-antiproton pár is létrehozhat fekete lyukat, amennyiben az ütközés elég energia koncentrál egy elég kis térfogatba – állítja a Live Science-ben megjelent cikkében Thomas Hertog kozmológus, a Leuveni Katolikus Egyetem elméleti fizika tanszékének professzora.

A több, mint egy évtizeden át a világ talán leghíresebb elméleti fizikusának számító Stephen Hawking legközelibb munkatársaként dolgozó Hertog szerint akár az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) Svájcban működő Nagy Hadronütköztetőjében (LHC) is létrehozható a kozmológia alaprejtélyét jelentő objektum földi változata. A belgiumi kozmológus szerint egy ilyen aprócska fekete lyuk semmiféle kockázatot nem jelentene, olyat pláne nem, mint amilyet a 2009-ben az LHC megépítése ellen tiltakozó amerikai összeesküvéselmélet-hívők feltételeztek, akik a rövid úton elutasított keresetükben azzal riogatták a döntéshozókat, hogy gigászi részecskegyorsító titkos célja a Földet elpusztító fekete lyukak vagy másfajta egzotikus anyagok előállítása.

Bár a CERN kutatói a 2012-ben elkészült LHC segítségével a standard modell által megjósolt Higgs-bozon több, mint 10 évvel ezelőtti felfedezése után számos áttörő részecskefizikai eredményt értek el, sem szándékosan, sem véletlenül nem hoztak létre még egy parányi fekete lyukat sem. Holott Hertog szerint erre személyesen Hawking kérte őket még 2009-ben, a Rolf Heuernél, a CERN alapító-főigazgatójánál tett látogatáskor.

Hawking nem a világ elpusztítására tett javaslatot, hiszen éppen ő állt elő 1974-ben a fekete lyukak entrópiájáról szóló, mostanáig kikezdhetetlennek bizonyuló elméletével, amelynek értelmében a földi eszközökkel elméletileg létrehozható fekete lyukak már a születésük utáni pillanatban elpárolognának. Az azóta csillagászati megfigyelésekkel igazolt Hawking-sugárzás szerint ugyanis a kvantummechanika Heisenberg-elvnek nevezett határozatlansági relációja miatt a fekete lyukak párolognak, vagyis kezdettől fogva részecskéket bocsátanak ki magukból, folyamatosan csökkentve ezzel saját tömegüket és energiájukat.

A Hawking-sugárzás tudományos illusztrációja
photo_camera A Hawking-sugárzás tudományos illusztrációja Fotó: VICTOR DE SCHWANBERG/SCIENCE PHO/Science Photo Library via AFP

Az idő eredetéről: Stephen Hawking végső elmélete címen a napokban megjelent kötetében Hertog részletesen kifejti, hogy miként lehetséges és miért szükségszerű az LHC segítségével fekete lyukat előállítani a jelenleg ismert legkisebb mérettartományában. Szerinte ugyanis ezzel végre sikerülne tisztázni, hogy a gravitáció nélküli részecskefizika vajon ugyanarra srófra jár-e, mint a gravitáció vezérelte kozmikus valóság, vagy valami egész másról van szó.