A jelenlegi felére csökkenthetnék a szállítmányozás kibocsátásait az iparági szereplők 2030-ig

2023. június 28.
TECH
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Kevés alternatívája van a hajózásban használt olcsón előállítható és értékesített dízelolajnak, ezért jelenleg a tengeri szállítmányozás felelős a globális üvegházhatású-gázkibocsátás mintegy 3 százalékáért. A kibocsátás mennyisége viszont a felére csökkenthető 2030-ig anélkül, hogy sérülnének az ágazat érdekei, derült ki egy frissen közzétett kutatásból, írja a Guardian.

A csökkentésre pedig a környezet védelme és a globális felmelegedés elleni küzdelem miatt is szükség van, ezt ráadásul egyre több ország ismeri fel. Ők egységesen fellépnek a szállítmányozók adóztatásáért, szerintük ugyanis a szektorra kivetett adók ösztönzően hatnának a cégekre, hogy zöld megoldásokba fektessenek és támogassák az éghajlati katasztrófák által sújtott országokat.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet, az ENSZ globális hajózást irányító tagszervezete hétfőn Londonban ülésezett, ezzel egy kéthetes ülésszakot nyitottak meg, ezalatt egy új szén-dioxid-adó bevezetéséről is dönthetnek majd, ami tonnánként akár 100 dolláros extra kiadást is jelenthet a szállítmányozóknak.

A döntést a múlt heti párizsi találkozó alapozta meg, ahol 40 ország képviselői vitatkoztak az új adónem lehetséges hatásairól, ami a Világbank becslései szerint 50-60 milliárd dollár bevételt jelenthetne. Ezt az összeget egy káralapba gyűjtenék, amiből a szélsőséges időjárásnak kitett államokat támogatnák globálisan.

Bár abban tulajdonképpen minden résztvevő egyetértett, hogy valamiféle pénzügyi kompenzációra szükség van, az adóztatás módjában és mértékében még nem állapodtak meg. Sőt, Írország környezetvédelmi minisztere például megragadta a lehetőséget, hogy felszólaljon amellett, hogy a légi szállítmányozást is hasonlóképpen adókkal kellene sújtani.

A CE Delft tanácsadó vállalat hétfőn közzétett kutatása szerint viszont nemcsak a különadók jelenthetnek megoldást a probléma kezelésére. Valójában az olajhajtású hajók megfelelő karbantartása, a sebességük optimalizálása, illetve néhány haladást könnyítő elem felszerelése is sokat segítene abban, hogy az egész ágazat kibocsátása jelentősen csökkenjen. Ehhez hozzájárulna a hidrogén és a bioüzemanyagok használatának terjedése, valamint a napelemes elektrifikáció is, amik együttesen majdnem felére csökkenthetnék a hajózáshoz köthető üvegházhatású-gázkibocsátást.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Magyar IMF-szakértő számolta ki, mennyit vesztegelnek a hajók a kikötőkben, és mi okozza a globális ellátási láncok drámai gondjait

Magyar IMF-szakértő számolta ki, mennyit vesztegelnek a hajók a kikötőkben, és mi okozza a globális ellátási láncok drámai gondjait

Radó Nóra gazdaság 2022. május 4.

2020 végétől a korlátozások miatt bedugultak a tengeri kikötők, akadozni kezdett az áruszállítás. Idén az orosz-ukrán háború kitörésével és a Kínában bevezetett járványintézkedésekkel esély sincs arra, hogy javuljon a helyzet, miközben az energia- és élelmiszerárak egyre nőnek, és megállíthatatlannak tűnik az infláció.

A hajók a tengerbe ürítik a mérgeket, hogy kevesebb káros anyagot bocsássanak a légkörbe

A hajók a tengerbe ürítik a mérgeket, hogy kevesebb káros anyagot bocsássanak a légkörbe

Qubit.hu tudomány 2020. február 17.

Január 1-jétől érvényesek az új légszennyezési normák a tengeri hajózásban. A hajótársaságok úgy készültek fel, hogy tömegesen vásároltak gáztisztító berendezéseket. Ezek azonban visszaengedik a tengerbe a szennyező anyagokkal dúsított vizet, ami az élővilág mellett az emberre is veszélyes lehet – derült ki egy ENSZ-szervezet belső jelentéséből.