Életre utaló jeleket talált egy exobolygó légkörében a James Webb űrtávcső

2023.09.12. · tudomány

A Földnél 8,6-szor nehezebb, a Neptunusznál valamivel kisebb exobolygó, a K2-18b légkörében szén-dioxidot és metánt észlelt a James Webb űrtávcső, adta hírül az amerikai űrügynökség (NASA) hétfőn. Azóta a szervezet megerősítette, hogy a jelek arra utalnak, hogy a K12 törpecsillag körül keringő bolygó hidrogénben gazdag légköre alatt óceán húzódhat és nem kizárt az sem, hogy dimetil-szulfid is előfordul rajta.

photo_camera A K2-18b illusztrációja, ahogy a K12 törpecsillag körül kering mintegy 120 fényévnyire a a Földtől. Fotó: NASA, CSA, ESA, J. Olmsted (STScI), Science: N. Madhusudhan (Cambridge University)

A felfedezés átütő jelentőségű: dimetil-szulfidot (DMS-t) ugyanis a Földön kizárólag élő szervezetek, például a tengerekben élő fitoplanktonok termelnek. Megjelenése egy másik bolygón tehát az élet nyomati jelentheti.

Igaz, a DMS jelenlétét még további vizsgálatokkal validálni kell. Ráadásul, ha be is igazolódik, hogy a légkör tartalmazza, az még egyáltalán nem jelenti azt, hogy a bolygó biztosan lakható.

A K2-18b légköri összetétele
photo_camera A K2-18b légköri összetétele Fotó: NASA, CSA, ESA, R. Crawford (STScI), J. Olmsted (STScI), Science: N. Madhusudhan (Cambridge University)

Ezeket a bolygókat pedig meglehetősen nehéz vizsgálni, csillagaik fénye ugyanis gyakran megnehezíti a megfigyeléseket. Ezt a kutatók most azzal próbálták kiküszöbölni, hogy nem közvetlenül a bolygó fényét és légkörét vizsgálták, hanem a szülőcsillag fényének áthaladását a bolygó légkörében. A James Webb űrtávcső érzékenysége elegendő volt ahhoz, hogy így nyerjenek információt.

A vizsgálatokat a James Webb közép-infravörös műszerének (MIRI) bevetésével folytatják, hogy megerősítsék az eddigi eredményeket.