Még a szorzótáblát is könnyebb megjegyezni, ha elalvás előtt gyakoroljuk

2023.10.04. · tudomány

Az angliai Loughborough-i Egyetem egyetem kutatói az alvás és a matematikai memória kapcsolatát vizsgálták, eredményekből pedig arra lehet következtetni, hogy érdemes lefekvés előtt még egy kis időt szánni a tanulnivalóra, írja a Phys.org.

Az nem újdonság, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás támogatja a tanulást, a tanulmány szerzői viszont rámutatnak, hogy az összetett szorzási műveletek vagy szorzótáblák megjegyzése kimondottan hatásosabb lesz, ha elalvás előtt gyakoroljuk a tanulnivalót.

Kísérletükben összesen 77 felnőttet vizsgáltak. A 18 és 40 év közötti résztvevők mind kétféle tanulási felállást próbáltak ki: tanultak este, elalvás előtt és kaptak tanulási feladatokat napközben is. Később kikérdezték őket a tananyagból, az eredményeik pedig egyértelműen azt mutatják, hogy azt, amit elalvás előtt gyakoroltak, könnyebben felidézték.

A kutatók szerint a szorzótáblák megjegyzése azért könnyebb az alvás előtti tanulás esetén, mert ilyenkor az információ feldolgozása szinte zavartalanul zajlik az agyban. Alvás közben a tananyagnak nem kell egy sor más ingerrel, például a közösségi médiával, külső zajokkal vagy a környezetből érkező egyéb ingerekkel versenyeznie.

A résztvevők teljesítményét persze nem csak a tanulás és a számonkérés időpontja befolyásolta, hanem a matematikai jártasságuk is. Ennek hatása viszont nem írta felül a tanulási időpontét. A szerzők ugyanakkor rámutattak kutatásuk korlátaira is, például arra, hogy nem áll rendelkezésükre más olyan eredmény, amiben a tanuláshoz hasonló komplex elaborációs folyamatot vizsgáltak alvás közben.

Ezen kívül a kutatók azt sem javasolják, hogy mostantól esti mese helyett gyakorolják a gyerekek a matematikát, nem valószínű ugyanis, hogy túl sok iskolásnak lenne kedve ilyesmihez.