Kísérteties zöld színben ragyog az ég a Marson

2023.11.17. · tudomány

Az Európai Űrügynökség (ESA) ExoMars Trace Gas Orbiter nevű űrszondája megfigyelte, hogy a Mars déli pólusa körüli légkör kísérteties zöld színben izzik a hosszú sarki éjszakában. A zöld fényt az oxigénatomok rekombinációja okozza, ami magasan a marsi felszín felett történik, és a folyamat energiát szabadít fel.

A Nature Astronomy folyóiratban bemutatott kutatás szerint az éjjeli zöld ragyogás hasonlít ugyan a Földön is látható sarki fényre, mégis két nagyon különböző jelenségről van szó. A sarki fény akkor keletkezik, amikor a napszél töltött részecskéi a Föld mágneses mezejébe csapódnak, és a felső légkörbe irányulva kölcsönhatásba lépnek az ott lévő gázokkal – az oxigén zöld és vörös, a nitrogén kék és lila fényt ad.

Sarki fény a Marson is van, ahogy jelen tudásunk szerint minden olyan bolygón, ami rendelkezik mágneses mezővel és légkörrel, de a most megfigyelt jelenség egészen más eredetű.

A marsi zöld éjszaka illusztrációja
photo_camera A marsi zöld éjszaka illusztrációja Forrás: NASA/JPL-Caltech/Cornell Univ./Arizona State Univ.– E. W. Knutsen

A marsi nyár (ami jelenleg az északi féltekén van) során a napfény rengeteg energiát zúdít a légkörben magasan lévő szén-dioxid-molekulákra, amelyek ennek hatására szétesnek, a szén és az oxigén darabjai pedig a magasban lebegnek.

A szél ezeket az atomokat a bolygó téli oldalára szállítja, ahol a csendes sötétségben újra képessé válnak kémiai kötéseket alkotni, és ahogy egyes oxigénatomok O2-molekulákká egyesülnek, közben zöld fény formájában energiát szabadítanak fel.

Az ExoMars Trace Gas Orbiter észlelésének művészi rekonstrukciója
photo_camera Az ExoMars Trace Gas Orbiter észlelésének művészi rekonstrukciója Forrás: ESA

A belgiumi Liège-i Egyetem bolygókutatója, Jean-Claude Gerard és kollégái szerint így könnyen elképzelhető, hogy ez a zöld ragyogás elég fényes ahhoz, hogy a jövő marsi sarkkutatói a tiszta éjszakákon szabad szemmel is gyönyörködhessenek benne.