Itt az első mesterséges intelligenciával házasított agyorganoid

2023.12.14. · TECH

Véletlenszerűen összeállított sok száz elemű hangmintákban 78 százalékos pontossággal azonosítja a japán magánhangzókat, és a matekpéldák megoldásában sem marad le a tanuló algoritmusoktól az a „hibrid számítógép”, amelyet a bloomingtoni Indiana Egyetem kutatócsoportja épített – írja a Live Science.

A Nature Electronics folyóiratban megjelent tanulmány szerint a hagyományos számítástechnika, a mesterséges-intelligencián alapuló alkalmazások és a biológiai szöveteket előállító organoid technológia ötvözésével megalkotott eszköz a rezervoárszámításnak nevezett módszert alkalmazza. A laboratóriumban, átprogramozott testi sejtekből növesztett háromdimenziós agyszövet-csomó olyan információtározóként szolgál, amely egyúttal reagál a bevitt információkra. A miniagyhoz a be- és kimeneti elektródákon keresztül csatlakozó tanuló algoritmus ezeket az aktivitás-változásokat értelmezi.

A Live Science szerint a mesterségesen előállított biológia miniagyak és a tanuló algoritmusok házasítása nem újkeletű elképzelés, de ez az első működő prototípus, amely kijelölheti a bioszámítógépek fejlesztésének irányát. Az ilyen géphibridek számos előnyének egyike az energiahatékonyság lenne, mivel a felnőtt emberi agy is nagyságrendekkel kevesebb energiát használ fel működéséhez, mint a mai fejlett számítástechnikai rendszerek.