A fecskevédelem kiemelt fontosságára figyelmeztet a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület

Az elmúlt negyedszázadban lefeleződött a fészkelő fecskeállomány, pedig a rovarok elleni biológiai védekezésben óriási szerepe van ezeknek a madaraknak. „A folyamat megfordítása közös érdekünk. A tavasz közeledtével még van idő kihelyezni a műfészkeket, megtervezni és engedélyeztetni a fecskebarát falfelújítást, felszerelni a
fecskepelenkákat” – hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és természetvédelmi Egyesület hétfői közleménye.

Fészeképítő molnárfecskék
photo_camera Fészeképítő molnárfecskék Fotó: Orbán Zoltán/ MME

Az élőhelyek átalakítása, a táplálékbázis csökkenése, valamint a klímaváltozás negatív hatásai miatt nagyjából 2 millió fecske hiányzik évről évre a magyarországi természetes és urbanizált ökoszisztémákból.

Az MME szerint „állománycsökkenésük megállítását, megfordítását a meglévő, aktív természetes fészkek és telepek fokozott védelmével (a fészekleverések hatósági bejelentésével), valamint az ezek mellé még március-áprilisban kihelyezett műfészkekkel (ilyet otthon is készíthetünk), sárgyűjtőhelyek létesítésével, valamint az ember-fecske konfliktusok hátterében álló ürülékpotyogást megszüntető fecskepelenkák felszerelésével, a parti fecskék esetében pedig költőfalaik felújításával, ásóval, lapáttal függőlegesre faragásával segíthetjük”.

A természetvédők összegyűjtötték a javasolt, házilag is könnyen és egyszerűen kivitelezhető megoldásokat és praktikákat, az alábbi videóban pedig tüzetesen is megnézhetők az MME által ajánlott fecskevédelmi eszközök.