A New Horizons adatai szerint a Kuiper-öv jóval nagyobb kiterjedésű a korábban feltételezettnél

Az amerikai űrhivatal, a NASA 2006-ban indított legendás New Horizons űrszondájának a Neptunuszon túli, törpebolygókat, bolygókezdeményeket és jeges törmeléket tartalmazó Kuiper-öv vizsgálata volt az első számú célja.

A NASA február 20-án kiadott közleménye szerint a Hawaiin működő japán Subaru teleszkóppal is nyomon követett, mostanra 50 csillagászati egységnél is messzebb távolódó űrszonda még nem érte el a Kuiper-öv korábban feltételezett határát, hanem még annak sűrűjében jár. (Egy csillagászati egység a Nap és a Föld átlagos távolságát jelenti.)

Mindez a NASA kutatói szerint azt jelenti, hogy a Naprendszer külső régióban találhat Kuiper-öv az eddig feltételezett 50 helyett valahol a 80 csillagászati egységet kitevő kozmikus távolságban ér véget.

A Kuiper-öv belülről az ESO tudományos illusztrációján
photo_camera A Kuiper-öv belülről az ESO tudományos illusztrációján Fotó: ESO/M. Kornmesser

A NASA szerint a meghosszabbított küldetését teljesítő New Horizons várhatóan elegendő hajtóanyaggal és energiával rendelkezik ahhoz, hogy a 2040-es évekre akár 100 csillagászati egységre is eltávolodhasson a Naptól, és képes lesz rögzíteni, hogy milyen állapotok uralkodnak a Naprendszer és a csillagközi tér határaként számon tartott átemeti régióban.