A THC pszichoaktivitásáért felelős új molekuláris szabályozórendszert azonosítottak magyar kutatók

A kannabisz rendszeres fogyasztását kísérő tolerancia jelenségének molekuláris szintű magyarázatát adja a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet munkatársainak május 29-én a Science Advances folyóiratban megjelent tanulmánya.

A Magyar Kutatási Hálózat (HUN-REN) ismertetője szerint a nyolc fős kutatócsoport a Katona István és munkatársai által közel egy évtizede kidolgozott eljárással vizsgálta az élettani folyamatok hátterében álló molekuláris szerveződést az idegsejteket összekapcsoló szinapszisokban. Kiderült, hogy a kannabinoid receptorok térbeli elhelyezkedése a szinapszisok hatékonyságáért felelős biokémiai mechanizmus kulcsa.

A Cannabis sativa var. indica (illetve Cannabis sativa ssp. indica) kender – a biokémiai nevezéktan szabályai szerint a THC betűszóval és a delta-9 előnévvel jelölt (C21H30O2 képletű) – Δ9-tetrahidrokannabinol nevű pszichoaktív hatóanyaga ezt a nanométer pontosságú rendezettséget változtatja meg.

A kutatók ezután tesztelték azt a hipotézisüket, amely szerint a kannabinoid receptorok egy csoportja az endokannabinoid-jelmolekulák hiányában is szakadatlanul aktív, így szabályozva a szinapszisok erősségét. Végül megvizsgálták, hogy egy hat napig tartó kezelés a kannabisz pszichoaktív hatóanyagával hogyan befolyásolja a kannabinoid receptorok nanométeres pontosságú rendezettségét egerekben.

photo_camera A KOKI kutatócsoportja által a Science Advanced folyóiratban 2024. május 29-én publikált kísérletsorozat sematikus rajza Fotó: HUN-REN

„Az ingerületátvivő anyagok felszabadulási helyének 200 nanométeres környezetében a kannabinoid receptorok száma a felére csökkent. Ezzel párhuzamosan a kannabinoid tónus jelensége teljesen eltűnt a szinapszisokból, miközben a klasszikus endokannabinoid-jelpálya működése nem változott jelentősen. Ez a váratlan eredmény felhívja a figyelmet, hogy a delta-9-es fitokannabinoid számos hatása közül lehet olyan, amelynek hátterében hasonló molekuláris változások állhatnak, mint az autizmus spektrumzavar egyik genetikai formájában” – olvasható a HUN-REN ismertetőjében.