Egy baromfifarm dolgozói fertőződtek meg H5N1 madárinfluenza-vírussal az Egyesült Államokban

Egy baromfifarm öt dolgozója fertőződött meg madárinfluenzával Coloradóban, jelentette a állam közegészségügyi hivatala. Ezzel az idei évben kilencre emelkedett az ismert amerikai megbetegedések száma – írja hírében a KFF Health News.

A dolgozókat valószínűleg azok a csirkék fertőzték meg, amelyek leölésével a farmon kitört madárinfluenza miatt bízták meg őket. Mindez a hőhullám közepette történt, amikor a külső hőmérséklet elérte a 40 Celsius-fokot, a helyiségekben pedig, ahol a csirkéket leölték, még melegebb volt, és ebben a helyzetben a védőfelszerelések viselése kihívást jelentett. Ebben a környezetben az érintett mezőgazdasági dolgozók több száz csirkét gyűjtöttek össze kézzel, és helyezték őket kocsikba, ahol aztán szén-dioxid gázzal ölték le őket.

Több mint 99 millió csirkét és pulykát fertőzött meg a madárinfluenza egy magas patogenitású törzse, amely 2022 elején jelent meg az amerikai baromfifarmokon. Azóta a szövetségi kormány több mint egymilliárd dollár kártérítést fizetett a baromfitartóknak a fertőzött állományok és tojások megsemmisítéséért, hogy megakadályozza a járvány terjedését.

A H5N1 madárinfluenza-vírus közel harminc éve terjed a baromfifarmok között világszerte. Becslések szerint kilencszáz ember fertőződött meg a madarak által, és nagyjából a fele halt bele a betegségbe. A vírus idén átterjedt tejelő szarvasmarhákra is az Egyesült Államokban, ami azért jelent nagyobb veszélyt, mert eszerint a vírus alkalmassá vált a tehenek sejtjeiben való szaporodásra, ezek pedig jobban hasonlítanak az emberi sejtekhez.

Tudósok arra figyelmeztettek, hogy a vírus mutálódhat, és a szezonális influenzához hasonlóan emberről emberre terjedhet, világjárványt váltva ki. Ennek egyelőre azonban nincs jele.