Heves esőzések mosták a felszínre az egyik legősibb dinoszaurusz maradványait Brazíliában

Heves esőzéseknek köszönhetően találtak rá májusban az egyik legősibb dinoszaurusz maradványaira brazil paleontológusok – írta meg szerdán a Live Science. A fosszília az ország legdélebbi részén elhelyezkedő, São João do Polêsine település közelében, egy víztározó mellől került elő, és a szakemberek szerint 233 millió éves lehet.

Rodrigo Temp Müller, a Santa Maria-i Szövetségi Egyetem őslénykutatója és kollégái azt állítják, hogy a 2,5 méter hosszú állat valószínűleg az egyik legkorábbi dinoszaurusz csoport, a Herrerasauridae-k közül került ki. Ezek a késő triászban a mai Brazília és Argentína területén éltek és ragadozó életmódot folytattak. Az, hogy a maradványok egy már ismert fajhoz tartoznak, vagy sem, hónapokig tartó vizsgálatoknak kell majd megállapítania.

Müller elmondta, hogy a felfedezés miatt nagyon izgatottak és az meglepte őket. A triász kori fosszíliákról ismert környéken az esőzések által kimosott maradványok szinte teljes egészében megőrződött, ahogy arról a négy napig tartó ásatás során készített videófelvétel is tanúskodik:

Az esőzések miatt a kutatóknak sietniük kellett, hogy a lehető legtöbb csontmaradványt meg tudják őrizni, mielőtt az apróbb darabkákat elmossa a víz. Az őslénykutató azt reméli, hogy a felfedezés hozzásegít majd a dinoszauruszok eredetének megértéséhez.

„Az ilyen, új, jól megőrződött fosszíliák bizonyára segítenek majd jobban megérteni ezt a még mindig sokat vitatott kérdést” – mondta Müller az Associated Press hírügynökségnek. „Ez egy ragadozó, két lábon járó állat volt, vagyis a hátsó lábain járt, és valószínűleg a mellső végtagjai szabadok voltak, amikkel a prédát ragadta meg" – tette hozzá. A szakember szerint nem egyértelmű, hogy az általuk megtalált, 2,5 méter hosszúnak becsült állat teljesen kifejlett volt és elérte a maximális méretét, mert egyes Herrerasauridae dinoszauruszok akár öt-hat méteresre is megnőhettek.

A Herrerasauridae-khoz tartozó Herrerasaurus ischigualastensis koponyája
photo_camera A Herrerasauridae-khoz tartozó Herrerasaurus ischigualastensis koponyája Fotó: AStrangerintheAlps

A dinoszauruszok 233 millió évvel ezelőtt jelentek meg a Földön, majd a földtörténeti középidő nagy részében a domináns szárazföldi gerinces csoportot alkották. A 66 millió évvel ezelőtti, kréta végi kihalást egyetlen csoportjuk, a Maniraptora ragadozó dinoszauruszokhoz tartozó madarak vészelték át.

Az Uruguayjal határos Rio Grande do Sul államot májusban heves esőzések sújtották, amely az AP szerint 182 áldozatot követelő áradásokat okozott.