Mérföldkőhöz ért a Skandináviát Közép-Európával összekötő tenger alatti alagút építése
Jelentős mérföldkőhöz ért a Skandináviát Közép-Európával összekötő Fehmarnbelt-alagút építése, ami ha elkészül, a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere lesz – derül ki a PERI Magyarország közleményéből.
A La Manche csatornát átszelő Csalagútnál jelentősen rövidebb, 18 kilométeres tenger alatti alagutat várhatóan 2029-ben nyithatják meg. Az alagút a dániai Rødbyhavn-t köti majd össze a Fehmarnbelt szoros ellenkező oldalán elhelyezkedő németországi Puttgardennel, amely ma is népszerű útvonal a Németország és Skandinávia között közlekedők körében. A két kikötő között jelenleg a Scandlines vállalat kompjai szállítják az autókat és az utasokat. Egy út 45 percig tart, amihez hozzáadódik a kompra történő feljutásra és az onnan való lejutásra történő várakozás is.
Az alagút 79 elemének sorozatgyártása immár öt gyártósoron zajlik a Rødbyhavn kikötő közelében felállított munkaterületen, miután a PERI Németországban, Olaszországban és Lengyelországban található gyáraiban elkészítették az ehhez szükséges 11 ezer tonnányi zsaluzati anyagot.
„Egyedi zsaluzatot fejlesztettünk ki a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására. Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll” – mondta el Ézsiás Miklós, a PERI Magyarország ügyvezetője. A 79 modult, ahogy elkészülnek, Rødbyhavnből hajókkal vontatják majd a helyükre, ahol elsüllyesztik, majd végül összeszerelik őket.
A Fehmarnbelt tenger alatti alagút öt folyósból épül majd fel, amikben kétszer kétsávos közúti pálya, két vasúti pálya, valamint egy szerviz és menekülő útvonal kap helyet. A Balti-tenger alatti alagutat autóval 10 perc alatt lehet majd átszelni, ami a mostani legalább 45 perchez képest jelentősen felgyorsítja majd az átjutást. A 2021-ben kezdődött projekt 7,4 milliárd eurós költségét Dánia állja, Németország pedig vállalta, hogy 800 millió euróból Puttgardenig bővíti az A1-es autópályát.