Kikapcsolta a Voyager–2 egyik műszerét a NASA, hogy a szonda tovább élhessen

Kikapcsolták a Voyager–2 űrszonda egyik műszerét az amerikai űrügynökség (NASA) küldetésirányítói – közölte kedden az űrhivatal, hogy a szonda még évekig vizsgálhassa különleges környezetét.

Az utasítás 19 óra alatt érte el a Földtől jelenleg közel 20 milliárd kilométerre utazó veterán űrszondát, amely 2018-ban lépett ki a csillagközi térbe, miután elhagyta a Nap töltött részecskéi által létrehozott buborékot, a helioszférát.

A Voyager a csillagközi térben ahogy azt a NASA grafikusai elképzelik
photo_camera A csillagközi térben utazó Voyager–2 a NASA illusztrációján Fotó: NASA/ JPL-Caltech

A 47 éve barangoló szonda nukleáris áramforrása, az úgynevezett radioizotópos termoelektromos generátora (RTG) egyre inkább kimerülőben van, ami miatt nem maradt a mérnököknek más választása, mint a szonda plazmafizikai műszerének lekapcsolása.

A berendezés a töltött részecskék mennyiségét és áramlásának irányát mérte, és kulcsszerepet játszott annak megállapításában, hogy a Voyager–2 áthaladt a helioszféra és a csillagközi tér között található, heliopauzának nevezett határvonalon. Az utóbbi években a műszer csak korlátozott mennyiségű adatot gyűjtött, mivel a helyzete nem passzol a plazma csillagközi térben történő áramlásának irányához, és igazán hasznos méréseket csak háromhavonta tudott végezni.

A Voyager–1 hasonló műszere még 1980-ban elromlott, majd 2007-ben energiamegtakarítási célból végleg kikapcsolták. De mindkét űrszondának van egy plazmahullám detektora, amikkel képesek meghatározni a töltött részecske áram sűrűségét, amikor napkitörések lökéshullámokat indítanak a csillagközi térben, és azok plazmahullámokat képeznek.

A NASA szerint az űrszonda berendezéseinek fokozatos lekapcsolásával a Voyager–2 a 2030-as évekig legalább egy műszerével vizsgálhatja a helioszférán kívüli, de még mindig a Naprendszeren belül található csillagközi régiót, amiről minden adatmorzsa rendkívüli érték a kutatóknak.

photo_camera A bolygórendszerünk az öt Naprendszer elhagyó pályán lévő szondával, köztük a Kuiper-övön áthaladó New Horizons-al Illusztráció: NASA/JHUAPL/SWRI

Az 1977-ben a külső Naprendszer felderítésére indított Voyager–2 az emberiség legrégebb óta, aktív űreszköze, és máig az egyetlen űrszonda, amely meglátogatta a Naprendszer jégóriásait, az Uránuszt és a Neptunuszt. A Voyager–1 és 2 mellett másik három amerikai űrszonda van Naprendszert elhagyó pályán: a NASA már nem üzemelő Pioneer–10 és 11 űrszondái és a 2015-ben Plútót felderítő New Horizons, amely nemrég egy Kuiper-övön túli, jeges objektumokat tartalmazó régió létére talált bizonyítékokat.