Tehéntrágya-erőművet épít Kaliforniában a Toyota

A december 10-ig zajló Los Angeles Auto Show keretében a japán autókonszern észak-amerikai leányvállalata, a Toyota North-America bejelentette, hogy a Long Beach-i kikötő területén rövidesen hozzálátnak a Tri-Gen Project megvalósításához. „A világ első, száz százalékig megújuló erőforráson alapuló kereskedelmi erőműve nemcsak kereskedelmi vállalkozás, hanem társadalmi felelősségvállalás is” – idézte a USAToday Doug Mourthát, a cég elnökhelyettesét. 

A beruházás költségeiről ugyan nem kapott tájékoztatást a sajtó, az viszont kiderült, hogy a kaliforniai szarvasmarhatelepek trágyáját, pontosabban az abból felszabaduló – mint azt a Qubit is megírta, fokozottan üvegházhatású – metánt felhasználó erőmű napi 2,5 megawattórányi (MWh) elektromos áramot és 1,2 tonna hidrogént lesz képes előállítani. Az előbbi 2350 átlagos Los Angeles környéki háztartás energiagényét fedezi, az utóbbival pedig 1500 hidrogén-üzemanyagcellés gépkocsit lehet teletankolni. 

Az amerikai piacon a Mirai márkanevű, a környezetet (a szlogen szerint) csupán vízzel szennyező hidrogénes autójával jelen lévő Toyota 2040-re beszüntetné a robbanómotoros járművek gyártását.

A hidrogén üzemanyagcellás modell és egy másik modell idén szeptemberben Santa MonicábanFotó: Charley Gallay/AFP

Az autógyártó Environmental Challenge 2050 című fenntarthatósági vállalásában azt tűzte ki célul, hogy a Toyoták a mainál 90 százalékkal kevesebb szén-dioxiddal szennyezzék a Föld légkörét. „A kaliforniai erőmű a bizonyíték arra, hogy nemcsak a levegőbe beszélünk” – idézi a Futurism Doug Murthát.

Hidrogéntöltő KaliforniábanFotó: inhabitat.com

A megújuló energetikai szektor híreire szakosodott kanadai Inhabitat híradása szerint a Toyota a Shell-lel összefogva hidrogéntöltő-állomásokat építene ki szerte Kaliforniában – ahol egyébiránt már most is 31 ilyen tankoló konténer működik. 

Fűt-fát ígért a kampányban, de valóban környezetbarátabb és zöldebb lesz Budapest Karácsony Gergely alatt?

Még hivatalba sem lépett Budapest új főpolgármestere, legfontosabb kampányígéretei közül már kettő is veszélybe került. Úgy tűnik, a dugódíjat nem lesz olyan egyszerű bevezetni, mint elsőre tűnt, a Liget projekt építkezéseinek leállítása pedig elvben jól hangzott ugyan, de a gyakorlatban kivitelezhetetlennek bizonyulhat. Mit ígért Karácsony a kampányban, és mit sikerül vajon betartani?

A klímakatasztrófa is egy biznisz, ami tökéletesen illeszkedik a kapitalizmus logikájába

Azzal, hogy az éghajlatváltozás kiváltóiként az államközi testületek és a média is következetesen az emberiség egészére mutogat, nemcsak a valódi felelősök ússzák meg, hanem a hatékony óvintézkedések is elmaradnak. Minél súlyosabb a klímaválság, annál inkább megéri a klímakatasztrófába befektetni – állítják magyar és külföldi ökofilozófusok.