Zuckerbergék épp most vonnak ki másfél milliárd facebookozót az új, szigorú adatvédelmi szabályok alól
Az Európai Unió május 25-én életbe lépő új általános adatvédelmi rendelete (GDPR) a Facebook közel 1,9 milliárd felhasználóját érintené, de a Reuters információi szerint a cég azon ügyködik, hogy közülük másfél milliárd embert kijátsszon a szigorúbb adatkezelést sürgető szabályozás alól.
Az Egyesült Államok és Kanada facebookozóit kivéve ugyanis jelenleg minden más felhasználóra a cég írországi bázisán érvényben lévő szerződési feltételek vonatkoznak. A Facebook kedden erősítette meg a hírügynökségnek, hogy terveik szerint májustól csak az európai felhasználóikat érintenék az írországi előírások, így az Afrikában, Ázsiában, Ausztráliában és Latin-Amerikában élő mintegy 1,52 milliárd facebookozóra nem vonatkoznának a szigorított európai szabályok.
A GDPR azért jelent óriási fenyegetést a Facebook számára, mert az adatvédelemmel mindig is hadilábon álló, a legalább 87 millió embert érintő Cambridge Analytica-botrány óta kereszttűzben lévő cég az új szabályozás szerint büntethető lenne abban az esetben, ha a felhasználókról a tudtuk nélkül gyűjt adatokat. Ez minden vállalatra vonatkozik egyébként május 25-től, de mivel az EU a cégek éves bevételének 4 százalékának megfelelő összegben is határozhat meg büntetéseket, Mark Zuckerberg cégének milliárd dolláros tételekben kell gondolkodnia.
A cégvezető egyébként a kongresszusi meghallgatásain feltűnően nem volt hajlandó egyértelműen kiállni az európai szabályok az egész világra való kiterjesztése mellett, csak annyit mondott, hogy „lélekben” a globális adatvédelmi egyenlőség mellett van a Facebook. Ha azonban tényleg földrajzilag szervezi át a cég az előírásokat, akkor a teljes, 2,2 milliárd felhasználóból álló bázisából csak a körülbelül 370 millió európaira vonatkozik majd a GDPR, a kivont másfél milliárdra pedig az ír helyett a sokkal elnézőbb amerikai szabályok lesznek érvényesek.
A University College London techpolitikai kutatója, Michael Veale szerint ez lehetőséget ad arra, hogy a cég szabadabban kezelje Amerikában regisztrált felhasználóit: a böngészési előzmények például EU-s jogok szerint személyes adatoknak bizonyulnak, az Egyesült Államokban viszont nem védik őket.
Sok technológiai vállalathoz hasonlóan a Facebook 2008-ban alapította meg leányvállalatát Írországban a kedvező céges adózási feltételek miatt – az észak-amerikai hirdetőkön kívül minden reklámbevételt itt könyvelnek el. Jelenleg átlagosan 9,5 százalékos adókulccsal működnek Európában a nagy techcégek, míg a hagyományos iparágak szereplőinél ez 23,2 százalék – ezen változtatna hamarosan az Európai Bizottság.
Mark Zuckerberg legutóbbi kongresszusi meghallgatását itt foglaltuk össze: