Soros György beszállt a Teslába

2018.05.16. · gazdaság

35 millió dollár értékben vett a Tesla átváltható kötvényeiből az év első három hónapjában Soros Gyögy befektetési alapja, a Soros Fund Management (SFM), ezzel az utóbbi időkben megviselt autógyártó szerzett egy befolyásos támogatót. Soros szóvivője nem kommentálta a Reuters értesülését.

Soros befektetési cége a Tesla-papírok mellett most nagy mennyiségű Amazon- és Netflix-részvényt is vásárolt, a Twitterben ugyanakkor csökkentette részesedését.

Soros György a Világgazdasági Fórum 2013. januári davosi találkozóján
photo_camera Soros György a Világgazdasági Fórum 2013. januári davosi találkozóján Fotó: ERIC PIERMONT/AFP

Az alap 2017 utolsó negyedévében vált meg korábbi Amazon-részvénycsomagjától, most viszont 51 200 részvényt vett 74,1 millió dollár értékben, amit könnyebb megérteni annak fényében, hogy az Amazonnak igen jól indult az év, és a legeredményesebb tőzsdei techcéggé vált azzal, hogy papírjai 34 százalékkal többet érnek, mint tavaly ilyenkor.

Sorosék 20 800 részvényt vásároltak a Google-tulajdonos Alpahbettől, és a Netflixet is szerethetik, mert az után, hogy 2017 végén bevásároltak a sorozatokat, filmeket streamelő cég papírjaiból, 2018 elején ismét 148 500 darab Netflix-részvényt vettek. A Netflix is erős első negyedévet futott, jóval több előfizetőt szerzett, mint a korábbi piaci becslések alapján várni lehetett.

Soros befektetési alapja ugyanakkor megvált Twitterben birtokolt kicsiny, 34 100 darabos részvénycsomagjától, és a Facebook-papírokból sem szerzett be újabb adagot, miután összes részvényét eladta még 2017 végén.

A Tesla most nem hasít, nem is részvényt vettek

Sorosnak egyébként voltak részvényei a Teslában is, de részesedésétől múlt év végén megvált. Most viszont átváltható kötvényekből vásárolt be a Teslánál. Míg a részvényesek tulajdonossá válnak egy cégben, a kötvényvásárlók kvázi hiteleznek a vállalatnak, és az által, hogy az átváltható kötvények előre meghatározott számú részvényre cserélhetők, megszerzik a lehetőséget, hogy tulajdonossá váljanak, de közben kisebb kockázatot vállalnak, mint a részvényesek.

Március végén a nehéz időket élő Tesla kénytelen volt szabadulni kötvényeiől, leginkább azért, mert tömeggyártásra tervezett modellje, a Model 3 nem készül elég nagy tempóban.

photo_camera Tesla model 3. Nem jön elég gyorsan. Fotó: Tesla

A cég és vezérigazgatója, Elon Musk május elején ismertette némileg botrányos körülmények között a cég első negyedéves eredményeit: a Tesla még soha nem produkált ekkora veszteséget, igaz, bevételt sem ennyi idő alatt; készpénzállománya 700 millió dollárral, 2,7 milliárd dollárra csökkent az előző év végéhez képest. Ugyancsak megviselte a céget a Tesla önvezető autójának halálos balesete.

A kereskedők rendre a Tesla ellen fogadnak, a cég részvényei 9 százalékkal kevesebbet érnek, mint egy évvel ezelőtt – jelenleg 284 dolláron állnak. Az egyhavi bontásból az is látszik, hogy a május 3-i mélypontot (amelyet a cég azért ért el, mert Musk a negyedéves beszámolón lesöpörte az elemzők kérdéseit) mára sikerült újra elérni.

photo_camera Grafika: Google

Muskra most nagy befektetői nyomás nehezedik, hogy bizonyítsa: cége képes áthidalni a gyártási problémákat, lassítani a tapasztalt munkaerő eláramlását a cégtől, illetve rendezni az önvezető Tesla balesete miatt felvetődő kérdéseket.

Leállítják a gyártósorokat: újratervezés

Nem hivatalos információk szerint a Tesla május 26-a és 31-e között leállítja a Model 3 gyártását Kalifornia állambeli, fremonti üzemében, hogy kijavítsa a gyártósor hibáit. A Reuters két forrás által megerősített értesülését a cég szóvivője nem kommentálta.

Musk a hírek szerint a napokban emailben arról tájékoztatta a Tesla-dolgozókat, „elég valószínű”, hogy ezen a héten elérik a napi ötszázas (vagy heti háromezer-ötszázas) termelési rátát. Április utolsó hetében 2270-et sikerült legyártani a Model 3-ból.

Februárban és áprilisban már volt egy-egy rövidebb leállás, a május végére tervezett szünettel együtt ez már összesen 10 nap. A javításokkal Musk reményei szerint június végére elérik a vágyott, és az üzleti modell működéséhez szükséges heti hatezres termelési tempót.

A fremonti gyár 2017 júliusában, amikor az első pár Model 3 legördült a futószalagról, és még nagy volt az optimizmus.
photo_camera A fremonti gyár 2017 júliusában, amikor az első pár Model 3 legördült a futószalagról, és még nagy volt az optimizmus. Fotó: Andrej Sokolow/dpa Picture-Alliance/AFP

A fremonti gyárban amúgy már 24 órás termelés folyik három műszakban, ami kiszivárgott hírek szerint üzemi balesetekhez vezetett. Abban a részlegben pedig, ahol az autók karosszériáját szerelik össze, 12 órás műszakokban dolgoznak a munkások.