Már nem az élőszó, hanem a csetelés a kamaszok kedvenc beszélgetési formája

A 13 és 17 éves kor közötti fiatalok kétharmada válaszolta egy friss amerikai felmérésben, hogy szívesebben kommunikál a barátaival online és telefonon, mint élőben. Ez óriási változás a 2012-ben készült hasonló kutatás eredményeihez képest, akkor ugyanis még az azonos korú fiatalok 49 százaléka favorizálta a személyes beszélgetést.

A Common Sense Media 2018 márciusában és áprilisában készítette a felmérést több mint ezer kamasz (13 és 17 éves kor közötti fiatal) megkérdezésével. A legtöbben (35%) az üzenetküldést választották preferált kommunikációs formaként (bár nem részletezi a tanulmány, ez valószínűleg az SMS-ezést és a csetelést is magába foglalja), ezt követi a személyes beszélgetés (32 százalék), a közösségi médián keresztül való kapcsolattartás (16 százalék), a videocsetelés (10 százalék), a telefonálás (5 százalék) és 2 százaléknyi egyéb módszer.

De más kérdéseket is feltettek a fiataloknak. Például azzal az állítással, hogy az okostelefonjaik elvonják a figyelmüket a körülöttük lévő emberek elől, a hat évvel ezelőtti 44-hez képest most 54 százalékuk értett egyet, ugyanakkor 44 százalékuk mondta azt, hogy frusztrálja őket, amikor a barátaik a telefonjaikat bújják, amikor együtt vannak. „Kezdem azt érezni, hogy kezdünk egyfajta negatív visszacsatolási spirálba keveredni. Téged is zavarnak az emberek, amikor velük vagy, és őket is zavarják az emberek, úgyhogy nem olyan szórakoztató emberek társaságában lenni ezért az online kommunikációba menekülnek” – mondta a kutatást vezető Vicky Rideout a Wall Street Journalnek.

A kamaszok 89 százalékának van saját telefonja

Óriási változás történt a saját okostelefonnal rendelkező kamaszok arányában is: a korcsoporton belül 2012-ben még csak 41 százaléknak volt saját telefonja, ez hat év alatt 89 százalékra emelkedett. A közösségi médiát naponta többször használó tinik aránya 34-ről emelkedett 70 százalékra – ebből 16 százalék „szinte állandóan” valamilyen platformon lóg, továbbbi 22 százalék pedig óránként többször látogat közösségi oldalakat.

A közösségi oldalak közötti megoszlás is nagy változáson ment keresztül hat év alatt, de ez annak is köszönhető, hogy a 2012-es mérésben az akkor még gyerekcipőben járó Instagram és Snapchat sem szerepelt. A hat évvel ezelőtti túlnyomó fölényéhez (68 százalék) képest ma már csak a korcsoport 15 százaléka preferálja a Facebookot, a 41 százalékos bázissal rendelkező Snapchat mellett már házon belülről is előzi azt az Instagram (22 százalék).

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: