Exodus a Facebookon: tömegek törlik az appot
Az amerikai Facebook-felhasználók 26 százaléka törölte a Facebook-alkalmazást a telefonjáról a közösségi oldal botrányokkal terhelt elmúlt hónapjaiban. Még aggasztóbb a cég számára, hogy a fiatalok szoktak le róla a legnagyobb arányban: a 18-29 éves korosztály 44 százaléka, míg a 30 fölöttieknek átlagosan 19-20 százaléka törölte az appot a Pew Research Center felmérése szerint.
A május 29. és június 11. között, tehát még a Facebook adatvédelmi botrányaihoz és Mark Zuckerberg kongresszusi, valamint EU-s magyarázkodásához közeli időpontban végzett közvélemény-kutatásból az is kiderült, hogy a totális kivándorlás mellett az ideiglenes Facebook-szünet tartása is divat lett. A felnőttek 42 százaléka nyilatkozott arról, hogy legalább több hétig tartó kényszerszünetet tart a közösségi oldaltól távol, és itt a generációs megoszlás sem túl nagy: a 18-29 év közöttiek 47 százaléka mellett az 50-64 közöttiek 40 százaléka a két szélsőérték.
Mivel a Cambridge Analytica adatvisszaélése óta a felhasználók személyes információinak védelme áll a Facebookról kialakult közbeszéd fókuszában, a Pew azt is megkérdezte az emberektől, hogy foglalkoztak-e az adatvédelmi beállításaik frissítésével: a 18-49 évesek 64 százaléka, de a 65 fölöttieknek csak a 33 százaléka vette a fáradságot, hogy átnézze, milyen adait kaphatja meg a Facebook és az oldalon hirdetők.
Nincs jelentős különbség demokraták és republikánusok között
Az adatvédelmi balhék után a felhasználók mindössze 9 százaléka élt azzal a lehetőséggel, hogy letöltse a Facebook-adatait, de közülük sokan úgy is döntöttek, hogy elég volt a szolgáltatásból, 47 százalékuk törölte is az alkalmazást. Politikai irányultság szempontjából is vizsgálta a felhasználókat a kutatócég, és kiderült, hogy ugyan a republikánusok sokkal inkább hisznek abban, hogy politikai alapú cenzúrát folytatnak a közösségi oldalak, a Facebookot elhagyó tábor összetételében már nincs jelentős különbség a republikánusok és a demokraták között.
Közben szerdán folytatódott a nagy techcégek állami kihallgatás-sorozata, a Facebookot viszont ezúttal Mark Zuckerberg helyett ezúttal a cég második embere, Sheryl Sandberg ügyvezető igazgató képviselte a szenátus hírszerzési bizottsága előtt. Sandberg többek közt elárulta, hogy az orosz propaganda a Facebook teljes hírfolyamának körülbelül 0,004 százalékát tette ki a kérdéses időszakban, a trollszájtokért felelős Internet Research Agency összesen 100 ezer dollárért vásárolt hirdetéseket, de leginkább a szokásos mantrákat ismételte, beismerő vallomásokat tett a cég nevében és adatvédelemtől ragyogó szebb jövőt ígért a felhasználóknak.
A 25 év alattiak tömeges Facebook-iszonyáról korábban itt írtunk: