Megkezdte a Mars szeizmológiai vizsgálatát az InSight

Magyar idő szerint november 26-án hétfőn este, a terveknek megfelelően 20:54-kor sikeresen Marsot ért az amerikai űrhivatal, a NASA InSight űrszondája, amely európai kutatóintézetek által készített műszereivel elsőként vizsgálja a kőzetbolygó belső szerkezetét és tektonikus folyamatait.

December 19-én sikerült a bolygó Elysium Planitia régiójában elterülő lapos területének felszínére helyezni a SEIS (Seismic Experiment for Interior Structure; szeizmológiai kísérlet a belső szerkezet tanulmányozására) szeizmométerét, amely a legenyhébb rengést is képes érzékelni.

A SEISFotó: NASA

A SEIS akár egyetlen hidrogénatom átmérőjű vibrációt is képes detektálni – éppen ezért a lehető legjobban el kell szigetelni a külső környezet hatásaitól. A NASA közleménye szerint a szél- és hővédő borítót a következő napokban helyezik el a szeizmométerre.

A beborított és leárnyékolt szeizmométer szerkezeti rajzaFotó: NASA

Az InSightról az alábbi cikkeinkben írtunk korábban:

A kokain és a hatalmi mámor neurobiológiája

A legdrágább illegális drogként számon tartott stimuláns az agy jutalmazó központjának működését befolyásolva egyszerre több helyen fejti ki hatását. A hatalmi mámor, az extrém motiváció, a hiperaktivitás és a zsigeri eufória együtteséért azonban nagy árat kell fizetni: a drogkereső magatartás beleég az idegsejtek kapcsolataiba.

A várható környezeti katasztrófa miatt megkezdték a Föld kincseinek archiválását

A Föld összes kulturális és ökológiai kincsét 3D-s térképre vinné kutatók egy csoportja – különös tekintettel a kincsek közeljövőben várható pusztulására. A LIDAR-os adatfelvételt azokon a területeken kezdik, amelyek a leginkább ki vannak téve a klímaváltozás hatásainak. Az ötletgazda szerint irtózatos mennyiségű munkáról van szó, amelynek eredményét leghamarabb a gyerekeik unokái élvezhetik majd.