Jack Stilgoe: Félreértés, hogy az önvezető autók meghozzák helyettünk a kényes döntéseket

Jön-jön az önvezető autók kora, de mikor már? Ha nincs tökéletes biztonság, mekkora biztonságot várhatunk el a sofőrök nélküli közlekedéstől? Lesznek még saját tulajdonú autók a jövőben, vagy egyáltalán legális lesz autót vezetni? Mit mondanak most a jogászok az önvezető-balesetek felelősségének kérdéséről?

Aki válaszol: Jack Stilgoe, a University College London társadalomtudomány-professzora, aki a tudományos-szakpolitikai elméletek és azok gyakorlatba ültetésének határán töltötte karrierje nagy részét, így a feltörekvő technológiák körül kialakult diskurzusok meghatározó alakjává vált, akit a BBC és a Guardian is gyakran kérdez hasonló ügyekben.

Jack StilgoeFotó: Jack Stilgoe

Qubit: Az önvezető autók utcai hatalomátvételét egy hosszú, lépcsőzetes folyamatként kell elképzelni, vagy ha a technológia adott lesz, gyorsan lezajlik majd? Mikor lesz mindennapos az önvezető autók használata?

Jack Stilgoe: Úgy gondolom, hogy az önvezető autók széles körű elterjedéséhez jelentős változásra lesz szükség az utakon viselkedésbeli, infrastrukturális és szabályozói értelemben is, és még az autók technológiájának is van hova fejlődni. Ez azt jelenti, hogy az átállás sokkal lassabb lesz, mint amit a lelkesebbek jósolnak. Észben kell tartani, hogy a cégeknek, főként a startupoknak nem nagyon van más lehetőségük, mint a gyors megvalósulást szimulálni, mivel a stratégiájuk rövidtávú.

Hogy végül mindenkinek saját önvezető autója lesz, vagy szolgáltatásként jelennek majd meg az utakon, esetleg mindkét modell érvényesül majd, rengeteg tényezőn múlik. Egyelőre túl korai erről beszélni.

Milyen technológiákra van szüksége egy tökéletesen biztonságos önvezető autónak, és ezek közül mennyi elérhető ma?

Tökéletesen biztonságos technológia sosem fog létezni. Jelenleg még azt sem tudjuk, hogy milyen szintet kell elérni, hogy azt mondhassuk, ez már elég biztonságos. Az emberek vajon megelégszenek azzal, ha csak egy kicsit biztonságosabbá válik a közlekedés, mint emberi sofőrökkel, vagy olyan mércét várnak majd el, mint az autózástól nagyságrendekkel biztonságosabb repülésnél vagy vonatozásnál. Ezek az autók ma még csak tanulnak vezetni, kockázatos helyzeteket teremtenek az utakon. Az Egyesült Államokban a cégek maguk döntenek arról, mi az, ami elfogadható, és mi az, ami veszélybe sodorja az embereket. Ha a döntéshozókat annyira érdekli a biztonság, meg kellene próbálniuk átvenni az irányítást az ilyen kísérletek fölött.

A mélytanulási algoritmusoknak nagy szerepük van az önvezető autók működésében. Hogyan gyűjtik ehhez az adatokat: az utakon, virtuálisan, vagy mindkétféleképpen?

A legtöbb cég a valós és a szimulált tanulás keverékét használja. De nem kéne úgy tennünk, mintha egy autó már egyből biztonságosnak számítana, csak mert leutazott x ezer mérföldet, akár az utakon, akár egy szimulátorban. Egyedül azok az esetek érdekesek, amikor valami új dolog történik, és hogy arra mit reagál az autó.

Hogyan tudnak majd alkalmazkodni az önvezető autók a különböző vezetési kultúrákhoz és útviszonyokhoz?

Jelen állás szerint az autók csak virtuális kerítések között tudnak majd közlekedni (geofencing), vagyis különböző helyekre és körülményekre korlátozva lesznek. Szerintem ez nem is fog megváltozni. Egy Phoenixben működő autó sosem lesz ugyanolyan, mint egy római, egy mumbai vagy egy walesi vidéki autó. Inkább abból lesznek problémák, hogy egyes helyeken egyszerűen nem lesz elérhető ez a technológia.

A Waymo egyik autója PhoenixbenFotó: Waymo

A jövőben megmarad a saját tulajdonú autók kultusza, vagy kizárólag szolgáltatásként jelennek majd meg az önvezető autók? Elképzelhető, hogy az autóvezetés illegálissá válik?

Ezt egyelőre lehetetlenség megmondani, jelenleg minden jóslat utópisztikus. A technológiát még épphogy bemutatták a világnak, és még alig találkozott a való élet gyarlóságaival. Az autógyártó cégek továbbra is el akarják majd adni termékeiket a vásárlóknak, és közülük biztosan lesznek, akik keményen küzdenek majd a vezetéshez való jogukért. Lehet, hogy az új technológia lobbistái nem fogják tudni mindannyiukat meggyőzni.

Kié lesz a végső felelősség egy önvezető autó okozta balesetnél?

A brit jogászok most is azon a vélelmen dolgoznak, miszerint a legtöbb esetben a technológia előállítóié lesz a felelősség, amennyiben a felhasználó teljesen passzív, és megfelelően frissítette a szoftvert. De valószínűleg számtalan olyan eset lesz, ahol ezt már nehezebb lesz megállapítani.

Mit gondol az önvezető autókat körülvevő erkölcsi dilemmákról? Képesek lesznek tökéletesen különbséget tenni a különböző közlekedési szereplők között, és etikus az életek rangsorolása?

Úgy gondolom, hogy a villamosprobléma-szerű gondolkodás nem a lényegre koncentrál. Ha megnézzük a 2018 márciusában történt halálos Uber-balesetet, ott a valódi erkölcsi dilemma az volt, hogy a hamis pozitívumokat vagy a hamis negatívumokat részesítsük előnyben. Az önvezető autók sosem lesznek mindentudók, és nem fogják helyettünk meghozni a kényes politikai döntéseket. Nem hinném, hogy el kéne játszani, hogy a gépeket fel lehet ruházni erkölcsiséggel. Szerintem inkább a tervezők felelősségéről kell gondolkodnunk.

Az interjú eredetileg az Európai Unió tudománykommunikációs portálján, a European Science-Media Hubon jelent meg, angol nyelven. 

Kapcsolódó cikk a Qubiten:


Sehogy sem akar eljönni az autómentes forradalom

Az Uber és a Lyft azt ígérte, hogy majd forradalmasítják a közlekedést, és nem lesz többé szükségünk saját autóra, ennek ellenére egyre többen vásárolnak kocsit. Szakértők szerint az emberek egyszerűen túlságosan szeretnek autót birtokolni, de idővel ez is változhat.

Lifttel a Holdra?

Az amerikai NASA 2050-re ígéri az űrliftet, amin évtizedek óta dolgozik a japán és a kínai űrügynökséggel karöltve. Mindeközben két egyetemista alternatív verziója, amely a Holdról indulna, tényleg majdnem a Földig szállítaná a liftezőket.