Hitler kibelezése csak a kezdet a Netflix felnőtt animációs antológiájában

Ha rajtam kívül másnak is a küldetéseket összekötő történetmesélő jelenetek voltak a kedvencei a lineáris videojátékokban (a Grand Theft Auto elég kézenfekvő példa, de nekem az első Jedi Knight és az ugyancsak LucasArts-féle Outlaws volt a csúcs), akkor a Love, Death & Robots című Netflix-sorozatot már az elején imádni fogja.

A streaming szolgáltató már ezerszer bizonyította, hogy a bevételi grafikonokat és Twitter-trendeket elemző, merev filmstúdiókkal és tévécsatornákkal ellentétben nem áll tőle messze a kísérletezgetés – elég csak a franchise-talansága ellenére óriási büdzsével megtámogatott Altered Carbonra, a stúdiók által túl elvontnak tartott Expedíció befogadására, vagy mondjuk a legutóbbi, interaktív Black Mirror-epizódra gondolni.

Most épp egy olyan animációs rövidfilm-antológiát karoltak fel, amit szintén üldöztek a hagyományos stúdiók, valahol érthető módon: a 8-15 perces, teljesen különböző képi világú sztorik tocsognak a vérben, démoni horrorvilágokkal sokkolnak, a szexjelenetek pedig akkor is szexjelenetek, ha csak mesterségesen előállított pixelek esnek egymásnak.

Love, Death & Robots: BlindspotFotó: Netflix

A rövid epizódokat csak a címben is jelzett, nagyon halványan felhúzott tematikai váz tartja össze, de leginkább úgy lehet jellemezni, mint egy még brutálisabb Black Mirror, amit az ADHD-s videojáték-rajongók fognak a legjobban élvezni.

Amikor egy őrült geek összeáll a Netflix jokerével

A projekt már akkor feliratkozott a várólistára, amikor még egy kockát sem láttunk belőle – elég volt a két készítő neve. David Fincherről el szokás felejteni, hogy filmes munkássága (Hetedik, Social Network, Holtodiglan, bármit hagyok ki, bűn) mellett a Netflix történelmének egyik legfontosabb alakja is: ő volt az, aki felvetette a House of Cards adaptációjának ötletét, amire aztán a sokáig postai DVD-kölcsönzőként ismert cég lecsapott, és ezzel elkezdődött a streamelhető sorozatok kora.

Fincher azóta a Mindhunter című sorozattal még egyszer gurított egy nagyot a szolgáltatónak, pár éve pedig szárnyai alá vette az addig animációval és vizuáleffektekkel foglalkozó cégét, a Blur Studiót egyengető, de a 2016-os Deadpool sikerének köszönhetően rendezőként is befutott Tim Millert, aki most épp az általa írt és rendezett Terminator 6 premierjére vár. Ők korábban A tetovált lány amerikai remake-jén dolgoztak együtt: Fincher filmjének főcímét készítette el a Blur Studio.

David Fincher és Tim MillerFotó: Daniel Boczarski/AFP

Fincher és Miller a több különálló történetet bemutató 1981-es animációs sci-fire, a Heavy Metalra alapozva találta ki, hogy ideje lenne valóban kreatív feladatot adni annak a rengeteg tehetséges animátornak, akik kis stúdióikon keresztül szállítják a hibátlan bérmunkákat reklám- és videojátékos cégeknek, de filmes karrierről legfeljebb akkor álmodhatnak, ha hajlandók százötvenedjére is vicceskedő-beszélő állatokat animálni. A 18 epizódnyi történet egybefűzése ráadásul nem igazán illeszkedett egyik filmstúdió modelljébe sem, úgyhogy hiába görgették a projektet évek óta, nem jutottak semmire. Aztán jött 2016, és vele Miller sikerfilmje.

„Valójában az történt, hogy a Deadpool épp hogy túl volt egy hétvégén, erre David felhívott, hogy »oké, akkor most kihasználjuk a hirtelen jött népszerűséged, és megcsináljuk ezt az antológiafilmet«. Aztán úgy két héttel később már azt mondta, hogy »baszni a filmre, vigyük inkább a Netflixhez, náluk azt csinálunk, amit csak akarunk«. És itt vagyunk”

mesélte Miller az Observernek.

Erős kezdés

Bár gyakorlatilag akármilyen sorrendben egymás után pakolhatták volna a részeket, a kezdést nagyon eltalálták. A Love, Death & Robots epizódjait ugyanis két részre lehet bontani: többségben vannak a komolyabb, rendszerint hosszabb (12-15 perces) játékidejű, erőszakosabb részek, de akadnak olyanok is, amelyek inkább egy poénra építenek, ezért rövidebbek és sokkal könnyedebbek is. A szériát indító Sonnie's Edge és a Three Robots nagyon szépen bemutatja ezt a két típust.

Love, Death & Robots: Sonnie's EdgeFotó: Netflix

A különböző videojátékos világokat (noiros maffiahangulat, hipererőszakos szörnyküzdelmek, neonszínekben villogó steampunk) ötvöző Sonnie's Edge máris egy sötét sikátori vesztegetéssel indul, még mielőtt kiderülne, hogy egy gladiátorviadal-szerű összecsapás készülődik. A hátborzongatóan hústépő csata két, emberi elmével irányított lény között zajlik, de bejátszik egy kis leszbikus erotika, majd egy olyan csavar, ami gyanússá tesz minden, elsőre egyszerűnek tűnő későbbi epizódot.

A Three Robots ezek után kábé azt a célt szolgálja, hogy kicsit lehűtse a vérünket, hogy fel tudjunk készülni a következő rohamra. A Pixar-rövidfilmre hajazó sztori (meglepetés!) három robot barangolását követi végig egy poszt-apokaliptikus Földön. Ez annyit tesz, hogy a csontvázakkal kikövezett úton a három, totálisan különböző robot időnként rácsodálkozik egy-egy emberi dologra, legyen az egy kosárlabda, vagy az emberi emésztőrendszer. A végére pedig még egy szépen kifejtett macskás geg is jut, ki panaszkodna?

Love, Death & Robots: Three RobotsFotó: Netflix

Svédasztalon a hiperrealizmus, a mesematiné és a cyberpunk

A könnyedebb történetek közül három működik még jól, eltérő okokból. Az Alternate Histories lehet, hogy csak azért készült, hogy könnyű legyen eladni a sorozatot, de a Hitlert hat különböző módon széttrancsírozó rész túlmutat az elemi ösztönökön – az epizód valójában egy olyan appot mutat be, amin le lehet szimulálni, hogy mi lett volna a világgal, ha a történelem különböző eseményei máshogy történnek. A konklúzió: nem biztos, hogy jobb beleavatkozni. A When the Yogurt Took Over egy tál öntudatra ébredő joghurt hatalomra jutását részletezi őrült, de eléggé egypoénos módon (és a Gru-filmekre hasonlító animációval), az igazi rajzfilmes matinéhangulatot árasztó Blindspot pedig egy konvoj kirablására készülő csapat Mad Max-szerű rohamát oldja fel egy kis humorral.

Ezzel szemben a komolyabb epizódok között már sokkal nagyobb a szórás. A hiperrealista CGI és motion capture technológiával dolgozó sztorik egyrészt tényleg elámítanak (a Lucky 13-nál komolyan nem tudtam, hogy hol a határ valóság és CGI közt), másrészt azért kiszolgálnak egy olyan igényt, amit például az Assassin's Creedhez készített kisfilmek szoktak, vagy amiért akkora szám lehetett a Final Fantasy. Nem véletlenül ezeket a címeket említem, ugyanis a két videojáték-sorozaton is dolgozó magyar stúdió, a Digic Pictures a Love, Death & Robots két epizódjában is közreműködik: az egyetlen élőszereplős-CGI hibrid epizódban (Ice Age) részben, a Secret War viszont már teljesen a magyarok munkája. Zorkóczy István rendezése egy lebilincselő második világháborús fantázia, amelyben a Vörös Hadsereg egy szibériai démontanyán néz szembe a megidézett ősszörnyekkel.

Love, Death & Robots: Secret WarFotó: Netflix

A Gravitáció és a 127 óra ötvözeteként működő Helping Hand és az egész antológia leghátborzongatóbb jeleneteiért felelős Beyond the Aquila Rift mellett csak a Shape-Shifters unalmas afganisztáni vérfarkas-vadászata rondít bele a hiperrealista képbe. De természetesen nem csak az életszerűségre törekedő animációk kaptak helyet az antológiában, sőt.

A két legszebb technikájú epizód szerencsére sztoriban sem hagyja cserben a nézőt. A leginkább fantasy-szerű Fish Night például egy sivatagban lerobbant autó utasainak kilátástalanságával indít, de a végére egy szivárványszínű tengeri őrületbe csap át, miközben a világmindenség kezdetén elmélkedik. A Witness pedig az anime, a cyberpunk és a tavalyi Pókverzum vizualitását vegyíti, hogy a lehető legenergikusabban mutasson meg egy szexuálisan túlfűtött üldözést egy gyilkos és tettének szemtanúja között.

Love, Death & Robots: The WitnessFotó: Netflix

De az űrlényinváziót leverni igyekvő mezőgazdász-mechákat bemutató Suits és a Zima Blue elégikus, kortársművészet-kritikus története is olyan szemet gyönyörködtető képi világot kapott, amiért megéri végigböngészni a 18 részes kínálatot. Vagy, ahogy Fincher mondta: csemegézni a svédasztalról.

  • Az öt legjobb epizód: Sonnie's Edge, The Witness, Beyond the Aquila Rift, Zima Blue, Secret War.
  • Ezt az ötöt akár ki is lehet hagyni: Sucker of Souls, When the Yogurt Took Over, The Dump, Shape-Shifters, Ice Age.

A Love, Death & Robots a Netflixen nézhető, és csodák csodájára magyar felirattal is elérhető.

Licsilé

Nehogy azt hidd, hogy attól, hogy vegánszandálba járkálsz itt le és fel, teszel értük valamit, ha komolyan gondolnád, akkor most szépen bevernél nekem egyet, aztán bedobnál a Dunába az üvegem után, de ehhez is gyáva vagy, az a baj veletek, faimádó majmokkal, hogy be vagytok szarva, féltitek a szaros kis életeteket, azért pofáztok folyton a bolygóról.

Jónapod

Jónapunk jónapod, mondjuk megint a szegényapának, ne bánkódj, ne búsongj, hol a szegényanya, kérdezzük aztán, hol bujkál a szép kerekhasú szegényanya, hol van, merre van, hova dugtad, hol rejtegeted.