Madrid új, jobboldali vezetői visszavonják a szennyező járművek kitiltását, mert „a dugó a város identitásának része”
2018. november 30-án lépett életbe Spanyolország fővárosában a Madrid Central nevű intézkedés, amelyet az üvegházhatású gázok kibocsátásának visszaszorítása érdekében hoztak. Lényege, hogy nem lehet behajtani a város központjába 2000 előtt regisztrált benzines és 2006 előtti dízelautókkal – néhány kivételtől eltekintve. Ezzel a károsanyag-kibocsátás mellett a városra jellemző forgalmi dugókat is sikerült visszaszorítani.
Az EP-választásokkal párhuzamosan megtartott madridi önkormányzati választás győztese, a beiktatására váró új néppárti polgármester, José Luis Martínez-Almeida elmondta: első dolga lesz, hogy foglalkozzon a Madrid Central-kérdéssel. Ez a Néppárt (Partido Popular) kampányígéreteiből kiindulva azt jelenti, hogy visszavonják a kibocsátásra vonatkozó, alig több mint féléves szabályokat.
Az éjjeli dugó jelzi, hogy Madrid más, mint a többi város
Martínez-Almeida szerint sokkal hatékonyabb módszerei is vannak a klímaváltozás elleni harcnak, például a kevésbé szennyező autók vásárlására szánt állami támogatások. Hozzátette, hogy hivatalba lépése után a madridiak számára legfontosabb problémákkal kíván foglalkozni, például az utcák tisztán és rendben tartásával. A madridi városi közgyűlésben többséget szerző jobboldali koalíció szélsőjobbos tagpártja, a Vox vezére, Javier Ortega Smith a válaszás napján kijelentette: „holnaptól vége a Madrid Centralnak”.
A madridi tartományi vezetőnek jelölt Isabel Díaz Ayuso még ennél is tovább ment, szerinte ugyanis a szombat hajnali 3-kor is fennálló forgalmi dugók látványa erősítette meg a madridiakat abban, hogy a városuk más, mint a többi. „Senki sem élvezi, de mégiscsak a városunk identitásának a része, hogy az utakon mindig zajlik az élet” – mondta Díaz Ayuso a dugókkal kapcsolatban.
Egy márciusban megjelent tanulmány kimutatta, hogy a program bevezetése után a nitrogén-oxidok kibocsátásának mértéke 38 százalékkal, a szén-dioxidé pedig 14,2 százalékkal csökkent egy hónap alatt Madrid belvárosában. Emellett 24 százalékkal kisebb forgalmat mértek az érintett területeken.
Egy még frissebb jelentés szerint a belváros közepén található Plaza del Carmennél 48 százalékkal kisebb nitrogén-dioxid-szintet mértek idén áprilisban az egy évvel korábbi adatokhoz képest, ami még a valaha mért legalacsonyabb szinthez, a 2012-eshez képest is 23 százalékos csökkenést jelent.
A város egyik legpezsgőbb főútját, a Gran Víát is úgy alakították át a Madrid Central bevezetése óta, hogy az autósávok számát kétszer háromról kétszer kettőre csökkentették, a járdákat pedig kiszélesítették – ezt az intézkedést egy áprilisi városi felmérés szerint a 200 ezernél is több megkérdezett 85 százaléka üdvözölte.
A mérsékelt jobboldal még közbeléphet
Begoña Villacís, a második legerősebb jobboldali párt, a Polgárok polgármester-helyettes várományosa szerint nem visszavonni, hanem megreformálni szeretnék az intézkedéseket, de azt nem fejtette ki, hogy ez mit jelent. Az El País szerint a Madrid Central jövője Villacís pártjának kezében van, ugyanis a Néppárttal szemben a mérsékeltebb jobboldalt képviselő Polgárok nem szívesen vállalnak közösséget a szélsőjobbal, így a szennyezéscsökkentő kezdeményezést elutasító Vox helyett nekik kell majd értelmesebb alternatívát felvázolni a belváros tisztaságának megőrzése érdekében.
Ez azért is lenne fontos a lap szerint, mert a Madrid Central programját eleve az Európai Bizottság több millió eurós büntetésének elkerülése miatt hirdették ki – ugyanis Spanyolországban az egyik legnagyobb a városi légszennyezettség az EU-n belül. Ha az intézkedéseket visszavonják, az El País szerint Spanyolországot újra bírságok fenyegetik.
A választáson egyébként a Madrid Centralt bevezető polgármester, Manuela Carmena pártja, a Más Madrid szerezte a legtöbb szavazatot (30,94 százaléék), de a szocialisták viszonylag gyenge eredményének (13,72 százalék) köszönhetően a baloldali pártok nem tudtak többséget szerezni az önkormányzatban, így a Néppárt (24,23 százalék), a Polgárok (19,13 százalék) és a Vox (7,63 százalék) koalíciója vezetheti az újra jobboldali többségű Madridot.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: