A legerősebb antibiotikumnak is ellenálló szuperbaktérium terjed egész Európában

2019.07.31. · tudomány

Vészesen terjed Európa kórházaiban az egyik legerősebb antibiotikum-típusnak, a carbapenemeknek is ellenálló baktérium, a Klebsiella pneumoniaeírja a BBC a cambridge-i Sanger Institute átfogó kutatása alapján, aminek eredményeit a Nature Microbiologyban publikálták.

A baktérium egészséges embereknél a bélflóra természetes része, azonban ha a szervezet legyengül, a tüdőt, a vért és az agyat is meg tudja fertőzni, és tüdőgyulladást vagy akár agyhártyagyulladást is okozhat.

Nyolc év alatt a hatszorosára nőtt a halálesetek száma

„Ebben az az aggasztó, hogy ezek a baktériumok már annak az antibiotikumnak is ellenállnak, amihez csak a legvégső esetben nyúlunk” – mondta Sophia David, a Sanger Institute kutatója. „Már az is aggodalomra ad okot, hogy 2015-ben kétezren haltak meg miatta, de ha nem cselekszünk, ez a szám csak tovább nő.”

A Klebsiella pneumoniae fertőzése miatt 2007-ben 341-en haltak meg Európában, 2015-re viszont már 2094-re emelkedett a halálesetek száma.

A kutatásban 244 európai kórház vett részt, és a fertőzött betegekből vett minták alapján a baktérium DNS-ének elemzése után azt állapították meg, hogy elsősorban a kórházakban terjed a baktérium, emberről emberre. „Az, hogy ugyanazokba a magas kockázatú példányokba ütköztünk Európa több különböző kórházában, azt is jelzi, hogy van valami különleges ebben a baktériumtörzsben” – mondta David.

A Klebsiella pneumoniae számítógépes illusztrációja
photo_camera A Klebsiella pneumoniae számítógépes illusztrációja Fotó: Science Photo Library/Science Photo Library

Fokozza a problémát, hogy a Klebsiella pneumoniae képes átadni az antibiotikum-ellenálló képességét más baktériumtípusoknak is. Ezt a konjugációnak nevezett folyamat során teszi, amikor az összetapadt baktériumsejtek genetikai anyagot, vagyis plazmidot cserélnek egymással.

Tiszta udvar, rendes kórház

A rezisztens baktériumok miatt mára szinte teljesen leálltak az antibiotikumok fejlesztésével, a gyógyszergyárak inkább a bakteriofág nevű speciális vírusra koncentrálnak, amik kifejezetten a baktériumsejteket támadják meg. De leginkább az segíthet a szuperbaktériumok kezelésén, ha ügyelnek a kórházak tisztaságára.

„Úgy gondoljuk, hogy jó kórházi higiéniával, aminek része az ilyen baktériumokat hordozó betegek korai felismerése és elkülönítése, nemcsak késleltethetjük a kórokozók terjedését, de sikeresen kontrollálhatjuk is azokat” – mondta a BBC-nek Hajo Grundmann, a Freiburgi Egyetem kutatója.