39 eddig láthatatlan, az univerzum kezdetén született galaxist fedeztek fel japán csillagászok

2019.08.08. · tudomány

Ellentmond az univerzum jelenleg elfogadott modelljének az az összesen 39 korábban sosem látott, illetve érzékelt hatalmas ősi galaxis, amelyet az amerikai űrhivatal, a NASA Hubble és Spitzer űrteleszkópjai, valamint az Atacama sivatagban az Európai Déli Obszervatórium által működtetett ALMA (Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array) rádiótávcső-hálózatának segítségével fedeztek fel. A Tokiói Egyetem és a Japán Nemzeti Asztronómiai Obszervatórium szervezésében létrejött nemzetközi kutatócsoport eredményeit augusztus 7-én publikálta a Nature.

A csillagászoknak most először sikerült a jelenleg 13,7 milliárd évesnek gondolt világegyetem kezdeti, első kétmilliárd évnyi időszakából származó galaxisokat megfigyelniük. Még meglepőbb a csillaghalmazok nagy száma, mivel ez a felfedezés szembemegy azzal, amit eddig a kozmológia az univerzum korai időszakáról állított, tudniillik hogy akkoriban még nem létezhettek efféle struktúrák.

A 11 milliárd évnél is idősebb galaxisokat eddig azért nem érzékelte senki, mert olyan távol vannak a Földtől, hogy a rendkívül halvány és nagyon nagy hullámhosszú fényük csak közvetve fedezhető fel. A csillagászok ezért a mélyűrt pásztázó Hubble felvételeit az ALMA által látott spektrumok alapján elemezték, kiegészítve az infravörös tartományban dolgozó Spitzer képeivel.

Az ősgalaxisok a Hubble és az Atacama-i ALMA felvételein
photo_camera Az ősgalaxisok a Hubble és az ALMA felvételein Fotó: The University of Tokyo/CEA/NAOJ

A kutatók szerint a gigantikus méretű galaxisok hatalmas szupermasszív fekete lyukakat rejtenek, ennél több azonban még nem tudható róluk. A valaha megfigyelt legősibb struktúrák tanulmányozása minden bizonnyal átírja az univerzum eddig ismert történetét.