Az MIT anyagtudósai véletlenül megalkották a legfeketébb feketét
Miközben az alumínium vezetőképességének fokozhatóságát vizsgálták, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) anyagtudósai véletlenül felfedezték a legfeketébb feketét, ami állításuk szerint tízszer feketébb, mint az emberi kéz által korábban létrehozott legfeketébb fekete. Az új anyag képes elnyelni a rá eső fény 99,995 százalékát, míg az eddigi legfeketébbnek tartott anyag, a nanocsöves technológiával készült Vantablack a rá eső fénynek csak a 99,96 százalékát tudta elnyelni.
Kehang Cui és Brian Wardle azzal kísérleteztek, hogy miként növelhetnék az alumínium vezetőképességét. Az elektronok szabad áramlását azzal kívánták növelni, a hőveszteséget pedig azzal a lendülettel csökkenteni, hogy a kísérleteikben használt alumínium fóliát szorosan egymás mellé épített szén nanocsövecskékkel (CNT-vel) vonták be. Ez már önmagában is meglehetősen bonyolult mutatvány, viszont mire ezt megoldották, olyasmit tettek le az asztalra, amire egyáltalán nem számítottak. Miután a kutatóknak sikerült elérni, hogy az alumíniumfelület ne oxidálódjon, a mikroszkopikus méretű CNT-ből minden eddiginél feketébb fekete képződött a fólián.
A feketék között fényelnyelő képességben mindeddig verhetetlen Vantablacket egyébként ugyancsak szén nanocsövekből sikerült megépíteni. A Vantablacket űrteleszkópok optikájának reflexiómentesítéséhez, valamint szuperhatékony napelemek fényelnyelőképességének a fokozására használják. Igaz, a BMW épp idén hasznosította jóval prózaibb módon, egyik luxusmodellje bevonataként a szuperfeketét. Asif Khan brit építész pedig a tavalyi dél-koreai téli olimpiára tervezett Vantablack bevonatú épületet.
Bár a feketeségbeli különbség szabad szemmel nemigen látható, a fényelnyelő képességben mutatkozó néhány tízezreléknyi különbségnek mégis nagy lehet a jelentősége. A bevonattal például tovább lehet majd csökkenteni az űrtávcsövek optikájának reflexióját, ami abban jelenthet segítséget a csillagászoknak, hogy könnyebben észrevegyék a távoli exobolygókat. A bevonat egyébként az eredetileg hozzá fűzött reményeket is beváltotta: az alumínium vezetőképessége ugyancsak nőtt.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: