Először vetették be sikeresen az óceáni szemétszedő hálót

2019.10.04. · gazdaság

Már három Franciaország méretű az a szemétsziget, ami a Csendes-óceánon sodródik évtizedek óta. Egy fiatal holland feltaláló évekkel ezelőtt kifejlesztett egy ötletet a hulladéksziget felszámolására, de az Ocean Cleanup nevű lebegő szerkezet eddig nem vált be, év elején pedig annyi probléma volt vele, hogy partra kellett vontatni további bütykölésre.

Boyan Slat, aki 17 évesen dolgozta ki a műanyag csövekből összeállított U alakú lebegő szerkezet tervét, most örömmel jelentette, hogy a 600 méteres csőkígyón végre fennakadt a nagy csendes-óceáni szemétszigetről (Great Pacific Garbage Patch) származó hulladék, és bent is maradt a szerkezetben.

Az autógumit is tartalmazó fogásról a Twitteren azt írta: „óceántisztító rendszerünk végre elkezdte a műanyaggyűjtést az egytonnás szellemhálóktól az apró mikroműanyag szemcsékig. Egyébként nem hiányzik valakinek egy abroncs?”

link Forrás

A tengereken évi 600–800 ezer tonna halászhálót hagynak el a halászok, további 8 millió tonna műanyaghulladék a partok felől úszik a nyílt tenger felé. Az áramlatok a Csendes-óceánon sodorták össze a gigantikus szemétszigetet, ami Hawaii és Kalifornia között nagyjából félúton található. Ez a legnagyobb műanyagszemét-halom a világ óceánjaiban.

Az Ocean Cleanupot arra tervezték, hogy ne csak a szemmel látható szemetet, hanem a mikroműanyagokat is összegyűjtse. A víz felszínén úszó gátra emlékeztető szerkezet alsó része három méter mélyre nyúlik le, hogy a lebegő szemetet foglyul ejthesse, az élővilágot azonban minél kevésbé zavarja. Érzékelőkkel egészítették ki, hogy helyzetét műholdakon keresztül folyamatosan közölhesse egy hajóval, amely néhány havonta elszállítja a begyűjtött hulladékot.

photo_camera Fotó: The Ocean Cleanup

Slat egy rotterdami sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hét év után végre közel kerültek a célhoz, és elkezdték begyűjteni a műanyagot. Mindez szerinte azt mutatja, hogy álmuk valóra váltható, és csapatával végre megkezdhetik küldetésüket, hogy megtisztítsák az óceánt az évtizedek alatt felgyűlt műanyagszeméttől. Találmányát méltatva azt mondta, végre van egy önálló rendszer, amely a tenger természetes erejét felhasználva passzívan gyűjti és koncentrálja a tengerben lebegő műanyagokat. 

Az eddig összegyűjtött szemetet decemberben szállítják a partra, ahol a tervek szerint újrahasznosítják. A projektgazdák úgy gondolják, hogy az óceánból kihalászott hulladékból készülő áruknak lesz piaca, mégpedig prémium piaca. Slat arra számít, hogy néhány év múlva, ha már a teljes Ocean Cleanup-flotta felállt, a működésének költségeit már teljes egészében a korábbi termés bevételeiből fedezhetik. 

Boyan Slat 2017-ben.
photo_camera Boyan Slat 2017-ben. Fotó: Annette Birschel/dpa Picture-Alliance/AFP

A szerkezet ugyanakkor még további tökéletesítésre szorul, strapabíróbbá kell tenni, és növelni kell a méretét, hogy akár egy évig is elműködjön anélkül, hogy a kukáshajó tehermentesítené. 

Miután egy korábbi, négy hónapig tartó tesztüzem során megrongálódott, és szemetet sem volt képes kihalászni, az Ocean Cleanupot tökéletesíteni kellett. Azóta egy ejtőernyőszerű megoldással lassítottak rajta, hogy a gyorsan mozgó hulladék könnyebben beússzon a belsejébe.

A legutóbbi próba júniusban kezdődött, akkor Vancouverből engedték útjára a szerkezetet. A projekt 2013-as indulása óta már többször újra kellett tervezni, a csapat most reméli, hogy eljutottak a végső dizájnig, és a szerkezet képes lesz rá, hogy szépen lassan eltüntesse a nagy csendes-óceáni szemétsziget felét.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás