Nyilvánosságra hozták a szeméttermelő cégek toplistáját, a Coca-Cola őrzi elsőségét
A Break Free From Plastic környezetvédelmi csoport és a Fülöp-szigeteki Greenpeace második évben adja közre a műanyagszemétről szóló jelentését, ebben idén is megnevezték a legtöbb hulladékot termelő vállalatokat. A dobogósok összetételében nincs túl sok változás: már a második évben a Coca-Cola vezeti a listát, a második a Nestlé, a harmadik legnagyobb termelő pedig a PepsiCo.
A környezetvédők 484 szemétszedő akció adatai alapján állították fel a listát, ennek során 476 423 plasztikdarabot gyűjtöttek össze. A tíz legnagyobb szennyező között szesrepelt még a Mondelez International, az Unilever, a Mars, a Procter and Gamble, a Colgate-Palmolive és a Philip Morris is.
A szemétgyűjtésben ötven ország önkéntesei vettek részt, a tengerparton ugyanúgy gyűjtötték a szemetet, mint a városokban vagy a folyók partján. Von Hernandez, a Break Free From Plastic globális koordinátora szerint az óriáscégek nem tesznek eleget a környezet védelméért, és annyi egyszer használatos műanyagot használnak fel a termékeik csomagolásához, hogy azt már újrahasznosítani is lehetetlen. Egy 2017-es cikk szerint már akkor egymillió PET-palack készült percenként a világon, ezek 91 százaléka pedig sosem jut el az újrahasznosításig.
Túl sok a műanyag
A földrészeken átívelő szemétszedő akciókban a legnagyobb kibocsátó a Coca-Cola volt, de kontinensenként eltérő volt a helyzet: a cég csomagolóanyagai közül a legtöbbet Afrikában és Európában találtak, Ázsiában és Dél-Amerikában a második helyen végzett. Az Egyesült Államokban meglepő módon mindössze az ötödik legnagyobb kibocsátónak számított. A legnagyobb ottani szeméttermelő a Nestlé volt, a második az eldobható poharakat gyártó Solo Cup Company (a jelek szerint valóban eldobták a termékeiket), a harmadik helyen pedig az ételcsomagolásokat gyártó Dart Container Company végzett.
A Coca-Cola közleményben reagált a hírre: ebben leszögezte, hogy elfogadhatatlannak tartja, hogy műanyagszemét kerüljön a tengerbe, és a cég mindent megtesz a műanyagszemét visszaszorításáért. A cég tavaly arra tett ígéretet, hogy évente legalább annyi műanyag palackot gyűjt össze és hasznosít újra, mint amennyit előállít. Nem a Coca-Cola az egyetlen cég, amely a környezetvédelmet tűzte a zászlajára: a Nestlé és a PepsiCo is bejelentette, hogy alternatív csomagolóanyagok után néz.
Denise Patel, a GAIA (Global Alliance for Incinerator Alternatives) nemzetközi környezetvédelmi szervezet amerikai koordinátora szerint hiába keresnek alternatívát, épp a nagy cégek által kibocsátott irtózatos mennyiségű csomagolóanyag lehetetleníti el az újrahasznosítást.