Szívbetegeken és Alzheimer-kórban szenvedőkön is segíthet majd a mesterséges idegsejtekkel felszerelt szilíciumchip

2019.12.04. · tudomány

Mesterséges neuronokkal tuningolt szilíciumchipet alkotott egy nemzetközi kutatócsoport. A Nature Communications című szaklapban ismertetett tanulmány szerint a chipbe ültetett mesterséges idegsejtek képesek arra, hogy a betegség vagy sérülés miatt a feladataikat ellátni nem képes idegsejtek helyett továbbítsák az elektromos jelet a megfelelő agyi területekre.

A kutatócsoport szimuláció segítségével azonosította, hogyan reagál a patkányok agya két különböző típusú ingerre. A szimuláció elsősorban a légzésért felelős és a hippokampuszban feldolgozott agyi folyamatokat modellezte. Az így kapott adatokat felhasználva építették meg chipjüket, amelyben az emberi testben a jeltovábbítást végző ioncsatornákat imitáló mesterséges ioncsatornákat hoztak létre.

A kutatók szerint az aprócska szerkezetet a jövőben akár krónikus szívbetegségben vagy Alzheimer-kórban szenvedők tüneteinek enyhítésére, életminőségének javítására is lehet majd használni. Krónikus szívelégtelenségben ugyanis a központi idegrendszeri idegsejtek nem reagálnak megfelelően az idegrendszeri visszacsatolásokra, ez okozhatja például azt, hogy a vérkeringés tartósan elégtelenné válik. A mesterséges neuronok segítségével azonban visszaállhat a normális működés.

A kutatás jelenlegi fázisában egyelőre csak már bevált pacemakerek alkatrészeként kezdik el a chipeket tesztelni, azt remélik, hogy ez a kiegészítő javítja majd a most rutinszerűen használt pacemakerek hatékonyságát.

Az így felturbózott implantátumokat azonban egyelőre embereken nem lehet még kipróbálni, a kísérletek állatokkal zajlanak.

(Forrás: MIT Technology Review)