386 millió éves a legidősebb ismert fafosszília

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

A földtörténeti középső devon-korszakban élt az a mára kihalt Archaeopteris növénynemzettséghez tartozó fa méretű növény, amelynek fosszíliáiról nemrégiben kiderült, hogy 386 millió évesek.

Az angliai Cardiff Egyetem és az amerikai New York Állami Egyetem (Binghamton) paleobotanikusai a Current Biology folyóiratban december 19-én megjelent tanulmányukban ismertették eredményeiket, amelyek szerint a New York államban található Cairo városának határában korábban felfedezett maradványok több millió évvel idősebbek, mint az eddig ismert legöregebbek.

A maiakhoz hasonlítható első valódi erdők az ezelőtt 416 és 360 millió év közötti időszakban jelentek meg  a Földön. A paleontológusok és paleobotanikusok által devoni robbanásként emlegetett időszakban a szárazföld szó szerint kizöldült, a baktériumok, algák, gombák után ekkor jelentek meg az összetettebb növények is.

A legősibb fafosszília a kutatók talpa alattFotó: Charles ver Straeten

A devon korszak arról ismert, hogy a kaledóniai és variszkuszi hegységképződés miatt a Föld klímája differenciáltabbá vált, ekkor alakultak ki az első talajok, és ebből az időszakból származnak az első levél-, gyökér- és évgyűrű-fosszíliák. Az ősharasztok felvirágzása és hanyatlása is devonban volt, egyesek elérték a fa termetet, megjelentek az első erdők.

Az Archaeopteris rekonstrukciós rajzaForrás: Wikipédia

A meleg párás éghajlat és a növényi biomassza tömege lehetővé tette az első kőszénrétegek kialakulását.

Magyarországon nincs még egy olyan újság, mint a Qubit. De ahhoz, hogy továbbra is lehessen, arra kérjük kedves olvasóinkat, hogy támogassátok erőfeszítéseinket egyszeri vagy rendszeres adománnyal, és járuljatok hozzá, hogy a Qubit még alaposabb, még hitelesebb, még tudományosabb tudjon lenni.
Támogasd a Qubit munkáját – nekünk minden segítség számít!