Megvan a mechanizmus, amellyel a felturbózott immunsejtek legyőzhetik a rákot

2020.01.21. · tudomány

A fehérvérsejtek csoportjához tartozó T-sejtek vagy T-limfociták kulcsszerepet játszanak a sejtes immunválasz működésében. A Cardiffi Egyetem kutatói a Nature Immunology folyóiratban közzé tett friss tanulmányukban azt állítják, sikerült megtalálniuk azt a mechanizmust, amelynek révén a T-sejtek segítségével legyőzhető a legtöbb daganat-típus.

A kutatók laboratóriumi egerek immunrendszerét vizsgálva azonosították a T-sejteknek azt a receptorát, amely a valamennyi emlőssejt felületén megtalálható MR1 nevű fehérjével lép interakcióba.

Ez az a mechanizmus, amelynek révén a limfocita felismeri a daganatsejtet. Méghozzá a tüdő-, a bőr-, a vér-, a vastagbél-, a mell-, a csont-, a prosztata-, a petefészek-, a vese- és a méhnyakrák sejtjeit is. A kutatók szerint az MR1 jelezheti a T-sejtnek a daganatsejt kórosan megváltozott anyagcsere-folyamatait.

photo_camera Rákos sejtet (balra) támadó T-limfociták pásztázó elektronmikroszkópos felvételen Fotó: STEVE GSCHMEISSNER/SCIENCE PHOTO/Science Photo Library

A kutatás során úgy ellenőrizték a hipotézist, hogy az élő szervezetből nyert T-sejteket a CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats, magyarul „halmozottan előforduló, szabályos közökkel elválasztott palindromikus ismétlődések”) néven ismert technológiával átprogramozva érzékenyítették őket az MR1 fehérjére. Kiderült, hogy az így felturbózott T-limfociták a korábbiakkal ellentétben a fent felsorolt összes daganattípust felismerték.

Tudni kell, hogy az immunterápia nem új a nap alatt. Csakhogy eddig mindössze azt lehetett tudni, hogy „minden T-sejt egyedi T-sejt-receptorral, és ezért egyedi antigén-fajlagossággal rendelkezik; a változatosságot a T-sejtek érése során végbemenő véletlenszerű, a kártyakeveréshez hasonló génátrendeződési mechanizmus biztosítja” – olvasható az eljárást ismertető, az MTA honlapján közzétett cikkben. Magyarán nem volt ismert olyan univerzális mechanizmus, mint amilyet állításuk szerint a cardiffi kutatók most felfedezni véltek.

A rákgyógyításban áttörésnek bizonyuló eredményt közlő kutatók elismerik, hogy mivel eddig csak állatkísérleteket végeztek, természetesen szükség van a további, a humán immunrendszerre is kiterjedő vizsgálatokra.