Hatalmas a káosz a teherforgalom szabályozásában, pedig a kamionosok nélkül megállna az élet

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

„Magyarországon a koronavírus-járvány ellenére nincs áruhiány és ez a következő hónapokban is így lesz” – nyugtatta a népet a tévében vasárnap este Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára. Ezt a jóslatot azért kellett megtennie, hogy az emberek ne vizionáljanak világvégét, ha néha üres polcokat látnak a boltban, mert ahogy elmondta: a nagy bespájzolások ellenére, „a fuvarozók, kereskedők megfeszített munkájának köszönhetően sikerült pótolni ezt az árumennyiséget.”

Csakhogy a fuvarozók nem látják ennyire derűsen a helyzetet. Nem elég, hogy az országonként eltérő és szinte órákon belül változó európai szabályozásokat folyamatosan figyelniük kell, még a határzárra és a teherforgalomra vonatkozó magyarországi döntések káoszában is nehéz eligazodni.

És ha a határátkelőkön tapasztalt, több tíz kilométeres kamionsorokban való idegőrlő araszolás nem lenne elég, a sofőröknek a karanténdilemmával is szembe kell nézniük. Állami segítség nélkül egyszerűen nem eshetnek ki hetekre a munkából (ráadásul így az áruhiányt is nehéz elkerülni), viszont ha a veszélyesnek minősített országokból szállítanak árut, és a határon nem állapítanak meg náluk fertőzésgyanút (vagyis nem lázasak és nem köhögnek), akkor szabadon közlekedhetnek, és akár tünetmentesen adhatják tovább a vírust azoknak, akikkel két fuvar között találkoznak.

Berlin felé tartó kamionok 65 kilométeres sort alkotnak a német-lengyel határtólFotó: ODD ANDERSEN/AFP

Ha leáll az áruszállítás, a teljes gazdaság veszélybe kerül

A világjárvány több fronton is nehéz helyzetbe sodorta az áruszállítással foglalkozó vállalatokat. A kijárási és munkavégzési korlátozások miatt Európában is több gyár leállt, így számos fontos megrendeléstől elestek a kisebb és nagyobb kamionos cégek, ami leépítéseket eredményezett – a kontinens legnagyobb nemzetközi fuvarvállalata, a budapesti székhelyű Waberer's például a 3500 kamionjából ezret állított le egy hét alatt. Többen saját döntésükből tagadják meg a munkát, mert nem vállalják a legfertőzöttebb nyugati országokból való szállítás egészségügyi kockázatait.

Az hamar kiderült, hogy még az Európai Unión belül sincs olyan erős áruforgalmi szabályozás, amely ilyen különleges helyzetben ne hullana darabjaira: a tagállamok úgy hozták sorra a határok lezárását is érintő saját járványügyi intézkedéseiket, hogy nem voltak különösebb tekintettel a gazdaság működéséhez nélkülözhetetlen közúti áruszállítás helyzetére. Előfordult, hogy a sofőrök akár egy napig is vesztegeltek, míg átértek a határon – a rajkai határátkelőnél például volt, hogy 93 kilométeres kamionsor torlódott fel.

Pedig az áruszállítók piacának ellehetetlenítése az egyes iparágak, például a vendéglátás vagy a turizmus összeomlásánál is sokkal fenyegetőbb, mivel az gyakorlatilag minden iparágat közvetetten érint, ezért a teljes gazdaság szempontjából létfontosságú.

A G7.hu gyűjtése szerint a magyar ipar különösen rá van szorulva az akadálytalan importra, a különböző szektorokban (élelmiszeripar, elektronika, alapanyaggyártás) ugyanis nagyjából 15-20 napra elég készlettartalékkal rendelkeznek a vállalatok. Az ellátási lánc összetettsége miatt ráadásul nem is kell kivárni, míg elfogynak például az élelmiszerek, hiszen elég, ha a nehéz helyzetbe került csomagolóanyag-gyártás nem áll talpra belátható időn belül – az ételek többségét ugyanis nem lehet megfelelő csomagolás nélkül tárolni, szállítani és eladni.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!

Elkapkodott határozatok helyett a bérek állami pótlására lenne szükség

Március 27-ig az a szabály vonatkozott a magyar fuvarozókra, hogy ha a meghatározott öt országból (például Olaszországból) jöttek be az országba, akkor 14 napig házi karanténba kellett vonulniuk, és ez alól csak úgy kaphattak felmentést, ha a lakóhelyük szerinti, megyei vagy járási járványügyi hatóságnál igazolták tünetmentességüket, így különleges engedéllyel újra felvehették a munkát. Épp csak az eljárásrendet nem dolgozták ki, így kiszámíthatatlan volt, ki mikor jut át a rendszeren.

Müller Cecília országos tisztifőorvos március 27-i határozata aztán tovább bonyolította a magyar fuvarozók helyzetét. A határozat szerint minden Magyarországra belépő teherautósofőrnek kötelezően el kellett különítenie magát 14 napra – ha a határon fertőzésgyanúsnak állapították meg, hatósági karanténba, ha nem állt fenn a fertőzés gyanúja, házi karanténba kellett vonulnia. Ez a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint nemcsak a határforgalmat, de a karantén alóli felmentési kérelmek megszaporodása miatt a teljes ellátást lassította volna.

Azért a feltételes mód, mert a szakszervezetek közbenjárásával a határozatot egy napon belül módosították, és március 28-tól kezdve az országba belépő egészséges (vagy legalább tünetmentes) magyar teherautósofőröknek már nem kell kötelezően karanténba vonulniuk – ez néhány napig csak ilyen-olyan bejelentésekből volt tudható, a Magyar Közlönyben csak április 1-én jelent meg. Azokról, akik a rövid életű határozat érvényessége alatt kerültek karanténba tünetmentesen, azonban elfelejtettek rendelkezni, így volt olyan sofőr, akit beteg édesapjával zártak egy házba, és attól félt, hogy tünetmentessége ellenére megfertőzheti a rizikócsoportba tartozó idős férfit.

Jelenleg ezernél is több magyar kamionos van karanténban, és a többségük hiába tünetmentes, megjósolhatatlan, hogy mikor sikerül átverekedniük magukat a bürokrácián, és állhatnak újra munkába – mondta el az MKFE szóvivője a G7-nek szerdán. A szervezet tájékoztatása szerint a sofőrök 70 százaléka megtagadja az olaszországi fuvarokat, mert nem szeretne a kötelező karantén miatt hetekre kiesni a munkából.

A járvány miatt bezárni kényszerült L'Escale kamionos étterem egyik dolgozója ételt visz egy parkoló sofőrnek a franciaországi Chateauroux közelébenFotó: GUILLAUME SOUVANT/AFP

A járvány előtt 80-100 ezer kamionsofőr dolgozott magyar fuvarcégeknél, de becslések szerint ez a szám mára 40 százalékkal csökkent. A szervezet szerint az áruszállítással foglalkozó kis cégek 15-30, míg a közepes vállalkozások 60 napig bírhatják ki a tartalékaikból, és ebből már legalább 15 nap eltelt. A felszabadult megrendelésekre ráadásul rámozdultak az alacsonyabb fuvardíjakkal dolgozó lengyel és román szállítócégek is, és ezt többek között azért tehetik meg, mert Magyarországgal ellentétben ebben a két országban már elrendelték a munkavállalók bérköltségének állami átvállalását – Románia 75, míg Lengyelország 40 százalékkal pótolja ki a dolgozók fizetését.

Nyílt levélben kérik a kormányt a fuvarozók megsegítésére

A kialakult helyzetben a közúti személy- és áruszállító vállalkozások kétharmadát tömörítő két érdekképviseleti szervezet, az MKFE és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) nyílt levélben kérte a magyar kormányt arra, hogy vonja be ezeket a vállalkozásokat a gazdasági támogatást igénylő ágazatok közé, haladéktalanul terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket, és a hivatásos gépkocsivezetőket nyilvánítsa közfeladatot ellátó személyekké.

A két szervezet felhívja a kormány figyelmét, hogy a szektor a hazai GDP közel hat százalékáért felel, és a magyar gazdaság nagy bajba kerülhet, ha az állami beavatkozás hiányában tovább nő a külföldi (elsősorban lengyel, litván és román) versenytársak piaci részesedése a magyar fuvarozók kárára. A levél szerint a költségvetés havi bevételkiesése az árufuvarozóknál körülbelül 9 milliárd, míg a személyszállítóknál nagyjából 3 milliárd forint.

„A szakmailag egyes esetekben nem megfelelően átgondolt intézkedések, az ágazat túlélését, a vállalkozások támogatását és helyzetbe hozását segítő lépések halogatása már rövid távon is oda vezethet, hogy a magyar közúti fuvarozók a korábbinál is gyorsabban veszítik el pozícióikat a nemzetközi, sőt a hazai piacokon is. A külföldi fuvarozóknak biztosított bértámogatási szabályok miatt ezek a negatív hatások már nem hónapok, hanem akár órák alatt érik el a magyar fuvarozókat, és az így elveszített feladatok nem más hazai ágazatokhoz (vasút, hajózás), hanem a külföldi közúti fuvarozókhoz kerülnek. Azonnali beavatkozás nélkül a hazai közúti szállítási és logisztikai ágazat visszafordíthatatlan károkat szenvedhet” – hívta fel a figyelmet egy szerdai közleményben Karmos Gábor, az MKFE főtitkára.

A NiT Hungary azt is jelezte, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) két hetes munka után elkészült azzal a komplex válságkezelési javaslatcsomaggal, amelyet az illetékes kormányzati akciócsoportok és az operatív törzs számára készített, és amelynek logisztikai javaslatai között a közúti árufuvarozás tekintében is azonnali intézkedéseket szorgalmaz. Ezek között szerepel, hogy

  • a veszélyhelyzet idejére a szállítás, logisztika (közút, vasút, vízi, légi) frontszemélyzetét és a gazdálkodó szervezetnél végrehajtói feladatot ellátó személyt a közforgalmú személyszállításhoz hasonlóan nyilvánítsák kiemelt közfeladatot ellátó személyeknek;
  • kaphassanak ingyenes koronavírus gyorsteszteket a külföldről hazatérő járművezetők (közút, vasút, víz, légi fuvarozás), és tegyék számukra is soron kívül elérhetővé a szükséges védőfelszereléseket (szájmaszk, kesztyű, ahol szükséges, védőruha stb.);
  • a jelenlegi adminisztratív és fizikai forgalmi akadályokat azonnal szüntessék meg, szükség szerint jogszabály-változtatással és nemzetközi egyeztetéssel;
  • azonnal bevezethető, gyors és nagy hatású gazdaságélénkítő intézkedésekként gyorsítsák fel az EU-s pályázatok kifizetését – pl. 80%-t azonnal, 20%-t később az elszámolás ellenőrzését követően;
  • és a több ezres nagyságrendű elbocsátások megelőzése érdekében a gyártási logisztikára különösen terjesszék ki azokat az intézkedéseket, amelyekkel a kormány az általános munkahelyvédelmet támogatja (jelenleg kényszerszabadságolások vannak, 2 héten belül már várhatóan fizetés nélküli szabadságolás, elhúzódó válsághelyzet esetében végső soron elbocsátások).

Bár az EU-n belüli szabályozások országonként változhatnak, akár óráról órára, az MKIK és a NiT Hungary folyamatosan frissíti az aktuálisan érvényben lévő kereskedelmi korlátozások gyűjteményét, amit ezen a linken lehet elérni.

A kamionosokkal óvatosan bánnak, de saját érdekükben is kevesebbet érintkeznek

Bár az iparkamara javaslatai között már szerepel az ingyenes gyorstesztek és védőfelszerelések biztosítása a fuvarozók számára, még mindig kevés szó esik arról, hogy milyen kockázatokkal jár, ha az állampolgárok többségével ellentétben szabadon mozoghatnak, és akár veszélyesnek ítélt területekről is probléma nélkül bejöhetnek az országba – még ha a gazdaság szempontjából elengedhetetlen munkát is végeznek. Azt ugyanis lehetetlen ellenőrizni, hogy külföldön elhagyták-e a járművüket, és hogy kivel érintkeztek közben, hazatérésük után pedig akkor is fertőzhetnek, ha tünetmentesen hordozzák a koronavírust.

A kamionosok ugyanakkor arról számolnak be, hogy az érintett területeken nagyon komolyan veszik a védelmi intézkedéseket, Olaszországban már ki sem kell szállni a kamionból rakodáskor, sőt még a vécére sem engedik el őket a raktárakban, nehogy átadják, vagy épp felvegyék a fertőzést. A fuvarozók szerint egyébként is más lett a szakma az elmúlt években, a sofőrök nem ismerik annyira egymást, így alapból sokkal kevesebbet érintkeznek, de az elmúlt hetekben saját érdekükben is inkább a járműn belül készítik el az ételeket és főzik le a kávét a boltok, éttermek és benzinkutak kávézóinak látogatása helyett.

A Kamionos videók Youtube-csatornát működtető magyar kamionos, Kótai Zoltán március 28-án tette közzé azt az olaszországi videóját, amelyből kiderül, hogy az olasz utakon személyautót gyakorlatilag alig látni, kamionból viszont annál többet: vírus ide vagy oda, a járványtól leginkább sújtott európai országban folyamatos a teherforgalom. Kótai ugyanebben a videóban jelentette be, hogy bár tünetei nincsenek, az olasz meló után két hétre önkéntes karanténba vonul. 

Az egyik legismertebb magyar fuvarvlogger, a Több, mint kamionos csatornát működtető Dajka László például március 29-én tette közzé azt a videóját, amelyben a járvány európai epicentrumába, Milánóba megy vasrakományért. A felvételek alapján az olasz határon sosem volt még ilyen könnyű az átjutás, szinte csak az üres kamionok mennek Olaszországba felvenni az árut.

Dajka bemutatja, milyen alapvető tevékenységekkel lehet elkerülni a fertőzést egy fuvarozónak: Milánó közelében az autópálya fizetőkapujánál hozzá kellett nyúlnia egy automatához, utána egyből kezet fertőtlenített, majd a raktárba érve maszk és kesztyű fel, és csak utána kezdődhet a papírozás. A védőfelszereléssel kapcsolatban elmondja, hogy jó lenne, ha lehetne kapni profi légzésvédő maszkot, de mivel hiány van, mindenki abból dolgozik, amit talál. A rakomány ellenőrzésénél az is kiderül, hogy a fuvarozók igyekeznek betartani az előírásokat: körülbelül 15-en tartózkodtak egy légtérben a vámolásra várva, és közülük csak ketten voltak maszk nélkül, a többiek minimum egy sálat viseltek a szájuk előtt, miközben a távolságtartást mindenki betartotta.

De egyébként is érdemes megnézni Dajka "st22lacika" László vörös zónás videóját, mert amellett, hogy testközelből dokumentálja a Lombardiában uralkodó helyzetet, az emberektől megfosztott olasz táj látványa (amit a művész hol lágy zongoraszóval, hol chilles elektronikus zenével fest alá) egyfajta líraiságot is ad neki. A vlogger egy ponton a gazdaság összeomlásának megakadályozásán dolgozó munkások viszonylagos tehetetlenségét is tökéletesen szavakba önti, ami a védőfelszereléseket illeti: „Szerintem valamennyit próbálj tenni, az is több, mint a semmi.”

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: