Kisebb mértékű a szárazföldi rovarvilág pusztulása, mint eddig gondolták, a vizes élőhelyeken pedig egyenesen növekszenek a populációk

A szárazföldi rovarpopulációk létszáma továbbra is határozott ütemben csökken, ugyanakkor az édesvízi rovarok létszáma növekszik, ami azt mutatja, hogy a megfelelő környezet- és természetvédelmi intézkedésekkel megóvott élőhelyekkel befolyásolható a világszerte tapasztalható negatív tendencia – derül ki egy holland, német és orosz kutatók által jegyzett, a Science-ben április 24-én megjelent átfogó tanulmányból.

Az 1676 helyszínen folytatott 166 hosszú távú kutatás adatait elemző ökológusok szerint évente globálisan 0,9 százalékkal csökkent a rovarpopulációk létszáma, vagyis az elmúlt évtizedben összesen 9 százalékos pusztulás volt tapasztalható átlagosan. Ez a szám jóval alacsonyabb annál, mint az a 41 százalékos fajkihalás, amelyre hivatkozva európai biológusok és környezetkutatók az év elején globális rovarvédelmi akciótervet hirdettek.

A tanulmány szerzői szerint az általuk kalkulált világátlag egyáltalán nem zárja ki, hogy Észak-Amerika és Nyugat-Európa egyes területein olykor 75 százalékos populációcsökkenés is történt az elmúlt évtizedben. Az adatsorok azt mutatják, hogy az Egyesült Államok nyugati és középnyugati részén, valamint Németországban tapasztalható a legnagyobb léptékű rovarkihalás.

Poszméhportré NémetországbólFotó: Hinrich Bäsemann/dpa Picture-Alliance/AFP

Az ökológusok a vizsgálati eredmények elemzése során arra jutottak, hogy a folyók, tavak, mocsarak, vizes élőhelyek rovarvilága meglepő módon gyarapodott az elmúlt évtizedben. Az ilyen észak-európai, amerikai és oroszországi populációk évente 1,08 százalékos növekedést mutattak. Üröm az örömben, hogy a szárazföldi rovarvilágnak alig 10 százalékát teszik ki az édesvízi környezetben élő fajok.

A kutatók szerint mégis reményre ad okot a vizes élőhelyek rovarfaunájának tendenciózus növekedése: azt mutatja ugyanis, hogy a megfelelő védelmi intézkedések és az ezeket lehetővé tevő jogszabályi háttérrel megállítgató a biológiai sokféleség drasztikus csökkenése, és akár orvosolhatóak a korábbi környezet- és természetpusztítás következményei.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!